مرجع تخصصی آموزش، مشاوره و استقرار مدیریت فرایند

شماره تماس دفتر: ۰۲۱۸۶۰۵۱۵۹۸

انقلاب اتوماسیون سازی یعنی چه و چه کاربردی دارد؟

از قدرت اخلالگر اتوماسیون سازی نترسید. آن را در آغوش بکشید تا بتوانید باهوش تر عمل کرده و روی مشتری تمرکز کنید.  نرم افزار BPMS
اتوماسیون سازی را انقلابی آرام بنامید. امروزه در دنیای کسب و کار روبات هایی را می‎بینیم که همبرگرها را چرخانده و کباب های داغ و چرب را در رستوران های فست فود زنجیره ای آماده می‎کنند. در انبار آمازون روبات هایی وجود دارند که روی زمین به سرعت در حال بسته بندی کالاهایی هستند که برای تحویل در نظر گرفته شده اند. آنها در کنار کارمندان و سایر ماشین های ربات سازی شده کار می‎کنند و سطل ها را بلند کرده و روی هم می‎گذارند.

و دفعه بعد که نوبت دکتر دارید، تعجب نکنید از اینکه یک تکنولوژی پوشیدنی اندام های حیاتی شما را چک کرده و به یک کارمند کمک می‎کند تا به طور همزمان از چندین بیمار مراقبت نماید.

اتوماسیون در همه جا است و نفوذ و پختگی آن در حال افزایش است. انتظار می‎رود هوش مصنوعی توانایی ربات ها و سیستم های خودکار را برای یادگیری، ترکیب توابع کاری و تفکر انطاف پذیر به شدت گسترش دهد. روباتیک و تکنولوژی های شناختی همچنان به دنبال تعداد فزاینده ای از کارکردهای معمول روزمره(و از جمله دانش اندوزی) هستند که قبلا توسط کارگران انسانی انجام می‎شد. در مورد بسیاری از این امور فرض بر این بود که در آینده قابل پیش بینی در دامنه فعالیت های انسانی باقی خواهند ماند.

انقلاب اتوماسیون سازی

طبق گزارش بررسی جهانی آینده کار در سال 2017 ، رهبران کسب و کار ها پیش بینی کردند که 17 درصد کارها تا سال 2020 به صورت خودکار انجام می‎شود. در حالی که حدود 9 درصد از کارها در سال 2017 اتوماسیون سازی شده و با استفاده از هوش رباتیک و مصنوعی انجام شد و این مقدار برای سال 2014 حدود 5 درصد بود.

انقلاب اتوماسیون سازی

به عنوان مثال، در بسیاری از سازمان ها، سیستم هایی با درجه اتوماسیون سازی بالا، مشاوره برنامه ریزی مالی را برای کارمندان فراهم می‎کنند که زمانی فقط برای بزرگترین کارفرمایان و با استفاده از بنگاه های مدیریت ثروت و با صدها مشاور در دسترس بود. همچنین ربات های نرم افزاری و الگوریتم های پیشرفته، انتخاب و غربالگری نامزدهای شغلی را برای استخدام کنندگان آسان تر می‎کنند. کارکردی که قبلا فقط توسط کارمندان بخش نیروی انسانی و بسیار به کندی انجام می‎شد.

در حدود نیمی ‎از رهبران شرکتهای مورد بررسی، گفتند که به دلیل اتوماسیون سازی، تا سال 2020 به تعداد کمتری کارمند نیاز خواهند داشت. در مقابل تنها حدود یک چهارم از آنها گفتند که نیاز به نیرو در آینده، مشابه سه سال گذشته خواهد بود. شرکتهای پیشرفته با تکنولوژی پیشرفته، با سرعت شتاب دهنده اتوماسیون را پیش می‎برند و پیشرفتهای چشمگیری در ارائه محصولات و خدمات و خصوصا در زمینه خدمات به مشتری دارند.

معاون اجرایی و رئیس ارشد گروه مالی لینکلن می‎گوید: ” شرکت هایی که از ابتدا به صورت دیجیتال متولد شدند، مانند آمازون و لیفت همچنان انتظارات مصرف کنندگان را در تمام صنایع بالا می‎برند. ” او می‎گوید، کسب و کارهای امروزی برای رقابتی بودن، باید ترکیبی از خدمات دیجیتالی و انسانی را ارائه دهند. “مصرف کنندگان راه حل های ساده و شفافی می‎خواهند که توسط ارائه دهندگان معتبر و متمرکز بر مشتری تامین شوند.”

 

 خزش اتوماسیون

از نظر تاريخي، اتوماسيون سازی توانسته است با استفاده از ماشين ها، جنبه هاي ناكارآمد، تكراري و ريسك آور مشاغل را جایگزین نموده و كاركردهاي باقي مانده در دست انسان را با استفاده از تكنولوژي ارتقاء بخشد. قدرت اتوماسیون برای تغییر بخش های اقتصادی چیز جدیدی نیست: دهه های قبل، تکنولوژی تلفن، اینترنت و رایانه های قدرتمند، نقش کارمندان، مسئولان پذیرش و بسیاری از حرفه های واسطه مانند نمایندگان مسافرتی را کمرنگ نمودند.

برخی از صنایع، مانند صنایع تولیدی، سالهاست که بسیار خودکار شده اند. خطوط مونتاژ از انسان های بسیار کمتری نسبت به گذشته استفاده می‎کنند و کارخانجاتی که فاقد اتوماسیون سازی گسترده هستند به سادگی قابل رقابت با همتایان خود نیستند.

در بخش خرده‌فروشی، رقابت با مشاغل بسیار اتوماسیون سازی شده و مبتنی بر اینترنت همچون آمازون، بیشتر فروشندگان را وادار به بودن در فضای آنلاین کرده است. از روبات ها برای مدیریت موجودی و پردازش سفارشات استفاده می‎شود. در فروشگاه ها، سوپر مارکت ها و رستوران ها، کیوسک ها و سنسورها بطور فزاینده ای جایگزین استفاده از باقی مانده استعدادهای انسانی می‎شوند.
بخش های دیگر – از جمله امور مالی، بانکی و بیمه – در حال حاضر در حال اتوماسیون سریع هستند. پیشرفت ها شامل دستگاههای خودپردازی است که تراکنش های مالی ساده را انجام می‎دهند. همچنین شامل پورتال های وب سایتی که تجربه مشتری را به فضای آنلاین منتقل می‎کنند.

جان بودرو، استاد مدیریت و سازمان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‎گوید: “برای مدت زمانی طولانی، بخش های بزرگی از این صنایع مالی با رعایت مقررات از اتوماسیون سازی محافظت می‎شدند، اما اکنون در حال جهش به درون آن هستند.”

 

برای آشنایی با اتوماسیون کسب و کار و وابزارهای آن اینجا کلیک کنید.


 

دل

سه نوع اتوماسیون عبارتند از:

  • اتوماسیون فرآیندهای روباتیک. کارهای معمول اداری کارمندان دفتری در حجم بالا و پیچیدگی کم را اتوماسیون سازی می‎کند.
    مثال: ردیابی تحویل.

انقلاب اتوماسیون سازی

  • اتوماسیون شناختی. با اعمال مواردی مانند تشخیص الگو یا درک زبان در کارهای مختلف، کارهای پیچیده تری را خودکار می‎کند.
    مثال: چت بات یا ربات سخنگو

  • روبات های اجتماعی. با استفاده از سنسورها، هوش مصنوعی و روبات های مکانیکی، روبات ها را به صورت خودگردان درآورده و در تعامل یا همکاری با انسان ها قرار می‎دهد.

مثال: اتومبیل بدون راننده.

 

اختلال آرام

اتوماسیون سازی با وجود قدرت مختل کننده ای که دارد، اغلب توجه نسبتا کمی ‎را به خود جلب نموده است. به این دلیل که پیشرفت آن بطور کلی یک روند آهسته و تکراری بوده است. باکینگهام می‎گوید: “اتوماسیون یک تحول مداوم در کمپانی لینکلن است.”
سیستم شرکت لینکلن با تمرکز بر روی خدمات مصرف کنندگان، فرآیند را پیش می‎برد. دکمه “کلیک برای مشارکت” در وب سایت آنها، از شرکت کنندگان در برنامه دعوت می‎کند تا سهم بازنشستگی خود را افزایش دهند. باکینگهام می‎گوید، فناوری پیشرفته اسکن تصویر الکترونیکی، قابلیت نوشتن خودکار و قابلیت چت در وب، هم تجربه مشتری و هم کارایی داخلی را بهبود می‎بخشد. سیستم مطالبه دیجیتالی، زمان نوبت دهی سریع تر، دقت در ارسال و تجربه ساده شده‎ای را برای مشتری فراهم می‎کند.

 

اتوماسیون سازی تمایل به پیشرفت دارد، اما نه با از بین بردن مشاغل. بلکه با از بین بردن کارکردهای شغلی خاص که در آن انسانها ناکارآمد یا ناسازگار بوده و یا در معرض خطر هستند.

 

باکینگهام می‎گوید: “بعضی از کارمندان ما به راحتی در کنار هم با ربات های” دستیار “همکاری می‎کنند. این ربات ها به آنها کمک می‎کند تا مطالبات و سایر کارهای خود را وارد سیستم نموده و پردازش نمایند.” او می‎گوید: “این فقط آغاز راه است، هرچند که می‎بینیم اتوماسیون در ادامه، فعالیت های روزمره را ساده تر نموده و کارکنان ما را آزاد می‎کند تا یک تجربه عمیق تر و شخصی تر به مشتری ارائه دهند.” “اکثر مردم احساس می‎کنند که تعاملات چهره به چهره در رابطه با تمام محصولات نسبت به ابزارهای آنلاین مؤثرتر است. همچنین مصرف کنندگان بر این عقیده اند که ترکیبی از خدمات رو در رو و خدمات آنلاین با اهمیت است.”
از طرف دیگر، ترجیحات با گذشت زمان تغییر می‎کنند و عنصر انسانی ممکن است اهمیت کمتری پیدا کند. یک مشاور منابع انسانی باتجربه می‎گوید نسل های جوانتر با تکنولوژی راحت تر هستند و برخی ممکن است از داشتن یک دستیار خودکار سیری یا الکسا به عنوان یک همکار خوشحال شوند.

 

 

پیش بینی های هولناک

برخی تخمین ها پیش بینی می‎کنند که به طور عمده اشتغال انسان به دلیل فناوری کاهش یابد. یکی از مهیب ترین پیش بینی های بلند مدت می‎گوید که طی دو دهه آینده، 47 درصد از مشاغل ایالات متحده می‎توانند به دلیل اتوماسیون سازی از بین بروند. در مطالعه سال 2013 توسط محققان دانشگاه آکسفورد، کارل بندیکت فری و مایکل آزبورن به این نتیجه رسیدند که انتظار می‎رود چین و هند به ترتیب 77 درصد و 69 درصد از اشتغال خود را به دلیل اتوماسیون سازی از دست بدهند.

گزارش سیاست های سال 2018 از سوی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تا حدودی ناخوشایند بود. طبق این گزارش مشخص شد که حدود 14 درصد از مشاغل در کشورهای عضو بسیار خودکار هستند و 32 درصد دیگر نیز به دلیل اتوماسیون سازی تغییرات قابل توجهی را در شیوه انجام کارها تجربه می‎کنند.

از طرفی پیش بینی های علمی‎ دیگر یادآور می‎شوند که فناوری به طور تاریخی شغل های جدید و روش های جدیدی را برای مشارکت کارکنان ایجاد کرده است. جیمز بسن، استاد حقوق کالج بوستون، در مقاله پژوهشی سال 2016 خاطرنشان کرد: از سال 1950، با وجود شیوع فزاینده اتوماسیون، تنها یکی از 271 شغل طبقه بندی شده توسط دفتر سرشماری ایالات متحده به واسطه تکنولوژی حذف شده است(اپراتور آسانسور). بسن دریافت که سایر موقعیت های شغلی تا حدی خودکار شده اند که اغلب منجر به بروز مشاغل بیشتری می‎شوند.

 

در ایالات متحده آمریکا، تأثیرات منفی اتوماسیون سازی می‎تواند در بسیاری از موارد کمتر شود. دونالد گریمز، اقتصاددان دانشگاه میشیگان می‎گوید، با توجه به بازار قبضه شده کار و نیروی کار پیر پیش بینی شده که احتمالا تا سال 2030، تقاضای زیاد برای کارگران تأثیر زیان شغلی ناشی از اتوماسیون را بهبود می‎بخشد. با این وجود، بسیاری از مشاغل بسیار ناکارآمد، زائد یا خطرناک ممکن است از بین بروند. با توجه به قدرت محاسبات، نیازی به تعداد زیادی منشی برای پردازش اوراق وجود ندارد. و آیا انسان باید به جای ربات، نشت زباله های سمی‎ را تمیز کند و سلامتی خود را طی این فرآیند به خطر بیندازد؟

 

موقعیت هایی که اتوماسیون در آنها در حال گسترش نیست عبارتند از:

  • متخصصان بسیار ماهر. به عنوان مثال: وکلا و پزشکان. انقلاب اتوماسیون سازی
  • کسانی که درگیر هوش اجتماعی هستند. مثال: فروشندگان سطح بالا با مهارت های عالی در زمینه برخورد و ارتباط با افراد. انقلاب اتوماسیون سازی
  • خلاقیت. مثال: طراحان و نویسندگان.
  • کسانی که درگیر فرآیندهای تکراری با فاکتورهای پیچیده هستند. مثال: نمایندگان املاک و مستغلات و کارگران ساختمانی.

انقلاب اتوماسیون سازی

زمان، مشخص خواهد کرد که چه تعداد از موقعیت های بهتر و تعدیل شده تر امروز تعویض خواهند شد. ممکن است معلوم شود که اتوماسیون، مثل یک بازی است که در آن تعداد کارگران انسانی ثابت می‎ماند، یا حتی افزایش می‎یابد، اما کارکردهای شغلی و در نهایت شغل ها به طور پیوسته کوچکتر و کمتر می‎شوند.

روی آلتمن، مدیر عامل و بنیانگذار شرکت نرم افزاری مستقر در نیویورک، می‎گوید: “من مدیر پروژه های آموزشی هستم. تقریبا نیمی ‎از وظایف در این شغل می‎توانند به صورت خودکار انجام شوند. در حالی که نیمی‎ دیگر شامل رهبری و سرپرستی است، که اتوماسیون سازی آنها کار سختی است و یا نباید خودکار شوند.”

 

انسان در مقابل ماشین

با توجه به پیشرفت های چشمگیر ماشین ها، انسان ها چگونه می‎توانند برتر بودن را حفظ کنند؟ این امر ممکن است بستگی به میزان توانایی ربات ها، رایانه ها و ماشین های دیگر داشته باشد. شکی نیست که ماشین ها در حال باهوش تر شدن هستند. آنها مرتبا در برابر رقبای انسانی برنده رقابتهای مغزی می‎شوند و در فهم و پاسخگویی به گفتگوها و درخواستهای انسانی، ماهرتر می‎گردند. محققان در حال پیشرفت در ایجاد الگوریتم هایی هستند که انسانی ترین ویژگی های فکری مانند کنجکاوی را شبیه سازی می‎کنند.

روبات ها و ماشین ها در حال متنوع تر شدن نیز هستند؛ زیرا داده ها را مصرف می‎کنند و از یادگیری ماشین برای آموزش عملکردهای جدید استفاده می‎کنند. اما به احتمال زیاد انسان در بعضی مناطق برتری را تا مدتی نگه می‎دارد. بدن انسان با دست و انگشتان و شست خود یک بستر کاری چند جانبه است. انعطاف پذیری و انطباق پذیری احتمالا مزایای اصلی انسانی باقی خواهد ماند. فری و آزبورن خاطرنشان كردند كه روباتها معمولا در كاركردن در جاهای تنگ و كوچك مشكل دارند. برای مثال، لوله کشی اتوماتیک کار سختی است.

کمپانی جنرال موتورز برای دیدن جزئیات کوچک به کارگران انسانی متکی است. متیو یورک، مدیر روابط کار در جنرال موتورز می‎گوید: “در GM، در حالی که اتوماسیون سازی شغل ها را کاهش داده است، اما به وضعیتی نزدیک نیستیم که کارمندان به طور کامل با اتوماسیون سازی جایگزین شوند. زیرا انسان ها هنوز هم ارزش زیادی را در ارتباط با کیفیت وسیله نقلیه و مسائل ساخت ایجاد می‎کنند.”

کارگران می‎توانند بهتر از ماشینها بگویند که درب اتومبیل با مقدار نیروی مناسبی بسته می‎شود و یا در قسمتهای مونتاژ نهایی گپ هایی وجود دارد. وی خاطرنشان می‎کند: “و بسیاری از پیشرفت ها در زمینه اتوماسیون سازی که ما اجرا کرده ایم این بوده است که به کارمندان اجازه دهیم تا کار خود را کارآمدتر و ایمن تر انجام دهند.”

 

بیشتر افراد فکر می‎کنند اتوماسیون، بسیاری از مشاغل را که اکنون توسط انسان ها انجام می‎شود، به عهده خواهد گرفت.

به نظر شما چقدر احتمال دارد که در 50 سال آینده، روبات ها و رایانه ها کارهای بزرگی را انجام دهند که در حال حاضر توسط انسان انجام می‎شود؟ این احتمال در شکل زیر برای کشورهای مختلف نشان داده شده است. رنگ آبی نشاندهنده درصدی است که قطعا اتفاق خواهد افتاد و رنگ زرد به معنای درصدی از کارهاست که احتمالا جایگزین می‎شوند.

 

[vc_row content_placement=”top” el_id=”price-table” css=”.vc_custom_1593865571996{background-color: #ededed !important;}” el_class=”banner-price”][vc_column css=”.vc_custom_1591870487637{margin-right: 0px !important;margin-left: 0px !important;}”][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]

شرکت جـهان مدیر با دراختیار داشـتن کامل ترین سبد محصولات از نرم افزارهای BPMS، این امکان را برای مشـتریان فراهم می کند که از بین بـهترین نـرم افـزارهـای BPMS، مناسب ترین را انتخاب کنید.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”price-table” el_class=”banner-price” css=”.vc_custom_1593865565568{background-color: #ededed !important;}”][vc_column width=”1/3″][cl_price title=”نرم افزار کاموندا” price=”CAMUNDA BPMS” currency=”” boxes_color=”#ffffff” title_color=”#212121″ title_background=”#212121″ subtitle_color=”#212121″ highlight_color=”#212121″ highlight_border_color=”#212121″ text_color=”#212121″ button_text=”اطلاعات بیشتر” boxes_border_color=”#50d2c2″ featured_border_color=”#ffffff” button_color=”#2280fc” button_text_color=”#ffffff” button_link=”url:https%3A%2F%2Fjahanmodir.com%2F%25d9%2586%25d8%25b1%25d9%2585-%25d8%25a7%25d9%2581%25d8%25b2%25d8%25a7%25d8%25b1-camunda-bpms%2F||target:%20_blank|”]camunda


[/cl_price][vc_empty_space][/vc_column][vc_column width=”1/3″ el_class=”first-table”][cl_price title=”نرم افزار بیزاجی” price=”BIZAGI BPMS” currency=”” boxes_color=”#ffffff” title_color=”#212121″ title_background=”#212121″ subtitle_color=”#212121″ highlight_color=”#212121″ highlight_border_color=”#212121″ text_color=”#212121″ button_text=”اطلاعات بیشتر” boxes_border_color=”#50d2c2″ featured_border_color=”#ffffff” button_color=”#2280fc” button_text_color=”#ffffff” button_link=”url:https%3A%2F%2Fjahanmodir.com%2F%25d9%2586%25d8%25b1%25d9%2585-%25d8%25a7%25d9%2581%25d8%25b2%25d8%25a7%25d8%25b1-bizagi%2F||target:%20_blank|”]Bizagi


[/cl_price][vc_empty_space][/vc_column][vc_column width=”1/3″ el_class=”first-table”][cl_price title=”ربات نرم افزاری” price=”RPA” currency=”” boxes_color=”#ffffff” title_color=”#212121″ title_background=”#212121″ subtitle_color=”#212121″ highlight_color=”#212121″ highlight_border_color=”#212121″ text_color=”#212121″ button_text=”اطلاعات بیشتر” boxes_border_color=”#50d2c2″ featured_border_color=”#ffffff” button_color=”#2280fc” button_text_color=”#ffffff” button_link=”url:https%3A%2F%2Fjahanmodir.com%2F%25d8%25b1%25d8%25a8%25d8%25a7%25d8%25aa-%25d9%2586%25d8%25b1%25d9%2585-%25d8%25a7%25d9%2581%25d8%25b2%25d8%25a7%25d8%25b1%25db%258c-rpa%2F||target:%20_blank|”]RPA


[/cl_price][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row]

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا