مدیریت فرایند شرکت پالايش گاز سرخون و قشم

درباره پالایشگاه گاز سرخون و قشم

پالایشگاه گاز سرخون و قشم یک واحد پالایشگاه گاز است که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس قرار دارد و از سال ۱۳۷۵ شروع به کار کرده‌است.
شرکت پالایش گاز سرخون و قشم در سال ۱۳۵۷ تأسیس گردید و فعالیت خود را در بخش استحصال و پالایش گاز طبیعی و میعانات گازی همراه و گاز مایع مربوط به میدان گازی سرخون در منطقه بندرعباس و میدان گازی گورزین در جزیره قشم، آغاز نمود.
ظرفیت تولید گاز از این پالایشگاه ۹ میلیون مترمکعب بود که با تعمیرات اساسی واحد شیرین‌سازی ظرفیت تولید به ۱۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۳ خورشیدی افزایش یافت.
در راستای تامین بخشی از نیازهای انرژی کشور در استان های هرمزگان و کرمان و همچنین تولید مطلوب گاز طبیعی این سوخت پاک و ارزان – برای مصارف صنعتی ، تجاری و خانگی در جنوب و جنوب شرقی کشور، شرکت پالایش گاز سرخون و قشم در سال ۱۳۵۷ تاسیس گردید و فعالیت های خود را در بخش استحصال و پالایش گاز طبیعی و مایعات گازی همراه و گاز مایع حوزه گازی سرخون در منطقه بندرعباس و حوزه گازی گورزین در جزیره قشم ، آغاز نمود.
موقعیت : بندرعباس –استان هرمزگان حوزه تامین کننده گاز : سرخون در بندرعباس سال بهره برداری : ۱۳۵۸ظرفیت تولید گاز طبیعی : ۱۷ میلیون متر مکعب در  روزظرفیت تولید مایعات گازی : ۱۱ هزار بشکه در روزظرفیت تولید پروپان و بوتان ۹۰ تن در روز


چرا مدیریت فرایندهای کسب و کار

سازمان‌ها در دوره های مختلف همواره با تغییراتی در کسب وکارهای و قوانین آنها مواجه بوده و هستند و برای حرکت بسوی سرآمدی سازمانی، نیازمند تطبیق با این تغییرات و چالشهای می باشند به همین خاطر همواره با نگرش های متفاوتی روبرو خواهند شد.
از آن جمله می توان به  توسعه سیستم های کیفیت در یک سازمان اشاره نمود که باعث ایجاد نگرش نظام مند به فعالیت های جاری، بهبود عملکرد سازمان، افزایش اطمینان مشتری به سازمان، کاهش فعالیت های غیر ضروری و دوباره کاری ها و امکان ایجاد رقابت در بازارهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی می شود.
در این بین ابزاری که به کمک سازمان­‌ها آمده تا بتوان رویکرد فرایندی را سازی را جاری نماید مدیریت فرایندهای کسب‌وکار یا همان BPM[1]است که شامل روش‌ها، تکنیک ها و ابزارهایی جهت پشتیبانی از طراحی، مدیریت و تحلیل فرایندهای کسب و کار است؛
به عبارت دیگر، BPM  یک رویکرد ساختار یافته باهدف بهبود کیفیت محصول و خدمات است و تلاش دارد تا فرایندهای سازمان را با استراتژی سازمان همسو نماید و به موازات آن رضایت مشتری را با افزایش کیفیت، بهبود دهد.
بنابراین می توان گفت استقرار مدیریت فرایندهای کسب و کار [۲]در شرکت و سازمان های مختلف یک ضرورت است.همچنین در کسب و کارها و سازمان ها برخی از فرآیندهای کسب و کار لزوماً متناسب با اهداف کسب و کار طراحی نشده اند بلکه به مرور زمان و بر اساس ضروریات بوجود آمده، شکل گرفته‌اند که ممکن است دربرگیرنده فعالیت‌های بدون ارزش افزوده نیز باشند.
شرکت پالایش گاز سرخون و قشم نیز از این قاعده کلی مسثتنی نمی باشد. می توان از BPM، بواسطه همراستا سازی فرآیندها با اهداف کسب‌و‌کار، بهبود این فرآیندها، تعیین معیارهای سنجش، پایش عملکرد با استفاده از این سنجه‌ها و نهایتا بهبود و پیشرفت مستمر عملکرد، برای حرکت به سمت تعالی شرکت و رسیدن به رویکرد فرایندگرا بهره برد.
بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود و نیاز مبرم سازمان‌ها به کاهش هزینه، افزایش بهره‌وری و ارتقاء عملکرد، در پیش گرفتن رویکرد فرآیندی و بهبود فرآیندها می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.
از این رو در شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، پروژه‌ای تحت عنوان «
مدلسازی، تحلیل، طراحی و بهبود فرایندهای شرکت پالایش گاز سرخون و قشم » آغاز گردیده است.


مدلسازی، تحلیل، طراحی و بهبود فرایندهای شرکت پالایش گاز سرخون و قشم

این قرارداد شامل سه فاز است:

فاز اول: شناخت و مستندسازی وضعیت موجود فرآیندهای شرکت

در این فاز ابتدا مستندات و وضع موجود شرکت بررسی خواهد شد و سپس با برگزاری جلسات آموزشی، مصاحبه‌ها، کارگاه ساختاریافته و تکنیک‌های مرتبط، معماری موجود شرکت گاز سرخون و قشم طراحی می شود. در این فاز دو کمیته اجرایی و راهبری نیز تشکیل می شود.

فاز دوم: تحلیل وضعیت موجود فرآیندهای شرکت و ارزیابی ریسک های فرایندی

در فاز دوم شروع به مدلسازی فرایندهای وضع موجود نموده، آنها را تحلیل کرده و آسیب شناسی نموده، همترازی آنها با استراتژی، ارزیابی ریسک و…. انجام می شود و همچنین درصد مکانیزاسیون فرایندها تعیین می گردد. در نهایت در این لیست فرایندهای قابل مکانیزاسیون نیز تعیین می گردد.

فاز سوم: بازنگری، طراحی، بهبود و پیش جاری سازی فرآیندهای مورد نظر

فاز سوم برای فرایندهای منتخب ادامه یافته و وضع مطلوب فرایندهای مورد نظر طراحی می شود. این فرایندها در سطح سیستم و جهت پیاده سازی در BPMS مدلسازی می شوند. یکی از اقدامات مهم دیگر در این فاز ارزیابی و انتخاب BPMS و همچنین پیاده سازی فرایندهای گروه تغییرات در بستر BPMS منتخب است.


هدف از این پروژه
  • قاب بندی و شناسایی فرایندها شامل تعیین نقش ها، نحوه اجرای فعالیت­ها، میزان وظایف محوله به افراد و اصلاح و بهبود آن ها در راستای افزایش کارایی و کاهش انجام زمان هر فرایند و افزایش کیفیت
  • تعیین روابط فی مابین فرایندها و روابط بین واحدها و فرایندها و تعیین نیازمندیها و مستندسازی آنها
  • ایجاد شفاف و تعیین روشن مسئولیت‌ها و پاسخگویی برای اداره کلیه فعالیت‌ها
  • شناسایی روابط بین فرایندها و فعالیت­های واحدها مختلف بین یکدیگر از طریق تهیه نقشه فرایندی و امکان بررسی و تحلیل یکپارچه فعالیت های سازمان
  • همسوسازی اهداف با فرایندها و فعالیت­های سازمان در راستای پیاده سازی استراتژی سازمان
  • ایجاد زبان یکپارچه در سراسر شرکت گاز و مبتنی بر تکنیک‌ها و روش‌های ساختاریافته به منظور درک کامل از نحوه‌ی عملکرد سیستم و افزایش توان همکاری‌های بین گروهی و بین سازمانی.
  • مکانیزاسیون فرایندهای پایلوت شرکت گاز سرخون و قشم

 

پروژه مدلسازی فرایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.