مرجع تخصصی آموزش، مشاوره و استقرار مدیریت فرایند

تفاوت های BPM ، BPMN ، BPMS

تفاوت‌های BPM و BPMN و BPMS .

ما چندین بار موضوعات مربوط به مدیریت فرآیند را پوشش داده‌ایم، اما فراتراز BPM ، دو علامت اختصاری رایج دیگر به نام‌های BPMS و BPMN وجود دارد.
در این مقاله، توضیح مختصری در مورد هر یک از این موارد به شما ارائه خواهیم کرد تا بتوانید علاوه بر دانستن مزایای آن‌ها، تعاریف، تفاوت‌های آنها را درک کنید و متوجه شوید که چگونه ویژگی‌های آنها می‌تواند بر نتایج شرکت شما تأثیر مثبت بگذارد.

BPM (Business Process Management)

مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) به یک روش و رویکرد مدیریت انعظاف پذیر برای سازماندهی، اندازه گیری، بهیود و تسهیل فرآیندهای سازمانی طراحی شده است.
هدف اصلی آن کمک به شرکت‌ها برای دستیابی به اهداف خود از طریق مدیریت پیشرفته و کنترل روش، با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های منتسب برای تجزیه و تحلیل، مدل‌سازی، بهبود، اجرا و کنترل فرآیندهای مربوط به همه بخش‌های سازمان است.
BPM باعث می شود که تحول مثبت و معناداری در شرکت شما رخ دهد. این یک نمای کلی افقی ارائه می دهد که ویژگی های هر فرآیند را پوشش می دهد، مدیریت را بهبود می بخشد و بهینه می کند.
مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPM) ترکیبی از ابزارها و راه حل هایی است که به سازمان ها کمک می کند تا از طریق اتوماسیون فرآیند، مدیریت و بهینه سازی به چابکی دست یابند.
هدف فناوری BPM ایجاد بهبود مستمر، مقیاس‌پذیری و کارایی عملیاتی با استفاده از رویکرد مدل جامع و تجزیه و تحلیل، بهینه‌سازی و بهبود فرآیندهای کسب و کار نهایی در یک سازمان برای کمک به دستیابی به اهداف استراتژیک کسب و کار، مانند بهبود است.
مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPM)  به عنوان یک رشته سازمانی تعریف می شود که در آن یک شرکت یک گام به عقب برمی‌دارد و به همه یا بخشی از فرآیندها (بنا بر اهمیت آن‌ها) به طور کلی و جداگانه نگاه می کند. وضعیت فعلی را تجزیه و تحلیل می کند و زمینه های بهبود را برای ایجاد یک سازمان کارآمدتر و مؤثرتر شناسایی می کند.

مزایای BPM

درمیان بسیاری از مزایایی که BPM ارائه می‌دهد، مهمترین آنها بهینه‌سازی فرآیند و امکان تجسم درزمان واقعی پیشرفت فعالیت‌ها است. این عیب‌یابی را سریعتر و موثرتر می‌کند و رقابت‌پذیری شرکت شما را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، می‌توانیم مزایای دیگری را ذکر کنیم، مانند:

  • دیدگاه مشترک؛
  • قابلیت ردیابی بیشتر؛
  • دقت اطلاعات؛
  • بهره وری بیشتر؛

BPMN (Business Process Modeling Notation)

نشان‌گذاری مدل‌سازی فرآیند کسب‌وکار (BPMN) زبان مدل‌سازی بصری برای برنامه‌های تحلیل کسب‌وکار و مشخص کردن گردش‌کار فرآیندهای سازمانی است، که یک نماد استاندارد برای نمودارهای جریانی گرافیکی است که برای تعریف گردش‌های کاری فرآیند کسب‌وکار استفاده می‌شود.
این گرافیک محبوب و شهودی است که برای همه ذینفعان کسب و کار، از جمله کاربران کسب و کار، تحلیلگران کسب و کار، توسعه دهندگان نرم‌افزار و معماران داده به راحتی قابل درک است.

مزایای BPMN

با درک اینکه BPMN چیست، می‌توانیم مزایایی را که استفاده از این نماد برای شرکت‌ها به همراه دارد، شناسایی کنیم. همه می‌دانند که یک نمایش گرافیکی می‌تواند جامع‌تر از متن باشد.
با استفاده از زبانی که برای همه افراد درگیر در یک فرآیند کسب و کار قابل درک باشد، BPMN  یک ابزار ارتباطی جهانی در نظر گرفته می‌شود.
ترسیم نمودار یک فرآیند در یک فلوچارت، ارتباطات و همکاری را قادر می‌سازد، تسهیل می‌کند و باعث می‌شود نتایج باکیفیت‌تر به ارمغان بیاورد.
این را می‌توان برای انواع مختلفی از فرآیندهای عملیاتی، اداری یا مالی اعمال کرد. علاوه بر این، تجسم مراحل و عملیات، تصمیم‌گیری قاطعانه‌تر را تسهیل می‌کند.

BPMS (Business Process Management System)

سیستم مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPMS) یک پلتفرم است که فرآیندهای کسب‌وکار تعریف شده را مدیریت و خودکار می‌کند. همچنین زیرساختی ایجاد می‌کند که چابکی شرکت را افزایش می‌دهد و کار را سریعتر و آسان‌تر می‌کند. برای پیاده‌سازی نمودن فرایندها در BPMS ها نیازمند مدل فرایند طبق استاندارد BPMN هستیم.

مزایای BPMS

چندین مزیت توسط یک برنامه BPMS ایجاد می‌شود. برخی از آنها را فهرست می‌کنیم:

  • شفافیت فرآیندها؛
  • بهره‌وری بیشتر؛
  • بهبود کیفیت خدمات؛
  • بهبود ارتباطات داخلی؛
  • اثربخشی کنترل فعالیت؛
  • حذف دوباره کاری؛
  • خودکارسازی فرایند؛
  • بهینه سازی نتایج؛
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی؛

تفاوت BPM ، BPMN ، BPMS

بنابراین، تفاوت ها در اینجا کاملاً واضح است. اساساً BPM یک روش یا تکنیک است، BPMN یک زبان مدلسازی فرایندها و BPMS مجموعه‌ای از فناوری‌ها برای کمک به ساختن سیستم‌های نرم‌افزاری یا برنامه کاربردی برای خودکارسازی فرآیندها است.
وقتی به امروز نگاه می کنیم، ممکن است استدلال کنید که BPMS را می توان در طیف وسیعی از فناوری های اتوماسیون فرآیند اعمال کرد، از مفهوم اصلی BPMS، اتوماسیون جریان کار سبک قدیمی که در حال بازگشت به اشکال جدید است، تا مدل فعلی اتوماسیون فرآیند رباتی (RPA)به موج بعدی که مردم آن را اتوماسیون هوشمند می دانند.
در واقع BPM یا همان مدیریت فرایند کسب و کار یه رویکرد جامع است که شامل مراحلی مشخصی است (آماده سازی سازمان، طراحی معماری فرایند، مدلسازی فرایند وضع موجود، تحلیل و بهبود، پیاده سازی و نهایتا پایش و بهبود مستمر) و در طی این مراحل از علائم بیان شده استاندارد BPMN برای طراحی و مدلسازی فرایندها در فاز مدلسازی فرایندها و از نرم افزارهای BPMS برای اجرای فرایندها یعنی مکانیزه نمودن فرایندها در فاز پیاده سازی استفاده می کنید.

برای طراحی نقشه راه استقرار مدیریت فرایند روی دکمه زیر کلیک کنید

راحی نقشه راه استقرار مدیریت فرایند

تفاوت بین BPM و BPMN چیست؟

پس از خواندن این مقاله، می‌توان نتیجه گرفت BPM روشی مؤثر برای مدیریت و کنترل فرآیندها است. BPM تضمین می‌کند که آنها ساده شده و سازمان را مقرون به صرفه‌تر می‌کند.
BPM امکان همراستایی عملکردهای کسب و کار با نیازهای مشتری را فراهم می‌کند. BPM به مدیران کسب‌وکار کمک می‌کند تا نحوه استقرار، نظارت و اندازه‌گیری بهتر منابع شرکت را تعیین کنند. از طرف دیگر، BPMN یک زبان مدلسازی بصری قابل درک است که برای دستیابی به وظایف BPM استفاده می‌شود.
هدف BPMN این است که همه کارکنان آن را عمیقاً درک کنند و به اندازه کافی منعطف باشد تا تمام فرآیندهای کسب و کار را یادداشت کند، چه رویه های پیچیده باشند و چه یک فرآیند ساده کسب و کار.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا