مرجع تخصصی آموزش، مشاوره و استقرار مدیریت فرایند

شماره تماس دفتر: ۰۲۱۸۶۰۵۱۵۹۸

مراحل پیاده‌ سازی الگوی مرجع APQC

مراحل پیاده‌ سازی الگوی APQC کدامند و تا چه حد امکان پیاده‌سازی آن‌ها در کسب‌وکارها مختلف وجود دارد؟ انجمن کیفیت و بهره‌وری آمریکا که اختصاراً APQC نامیده می‌شود، یکی از مؤسساتی است که در سطح جهانی به ارائه الگوهایی کاربردی برای کسب‌وکارهای مختلف می‌پردازد. در واقع، هدف این انجمن ارائه الگوهای مختلف برای فرآیندهای سازمانی و کسب‌وکارهای مختلف است. از آنجایی که این مؤسسه یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین مؤسسات حوزه مدیریت فرایندها در نظر گرفته می‌شود، معمولاً الگوهایی که ارائه می‌دهد، یک استاندارد جهانی محسوب می‌شوند. در ادامه این مقاله بیشتر در مورد ویژگی‌ها و مشخصات مدل APQC توضیح خواهیم داد.

چارچوب PCF

 قبل از تشریح مراحل پیاده ‌سازی الگوی APQC، اجازه دهید که چارچوب PCF را توضیح دهیم. معمولاً یکی از نکات مهم برای همه سازمان‌ها مقایسه خود با دیگران چه در حوزه فعالیت‌های درون سازمانی و چه در حوزه‌های مختلف خارج از سازمان است. چارچوب PCF سعی می‌کند با دسته‌بندی فرایندهای عملیاتی و مدیریتی، این مقایسه را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در واقع، می‌توان APQC را اولین ویرایش اصلی از مدل طبقه‌بندی فرایندها در نظر گرفت.

فعالیت‌های APQC به چه معنی است و محور اصلی آن‌ها کدام است؟

اما فعالیت‌های APQC به چه معنی است و محور اصلی آن‌ها کدام است؟ معمولاً APQC در حوزه سنجش و ارزیابی، مدیریت اطلاعات، الگوبرداری و بهبود فرایندهای الگوبرداری سازمان‌ها فعالیت می‌کند و در چهار سطح دسته‌بندی، فرایند گروه، فرایندها و فعالیت‌های گوناگون درون سازمانی به بررسی موضوعات مهم می‌پردازد. با این حال، مهم‌ترین قسمت APQC فرآیندهای کسب‌وکار است.

در این چارچوب، برای طبقه‌بندی فرایندهای کسب و کار موضوعات و مدل‌های مختلفی گنجانده شده است که به سازمان‌ها کمک می‌کنند، برای فرآیندهای خود یک ساختار بنیادین مناسب ارائه دهند. این ساختارها می‌توانند مبنای روشن و قابل اطمینانی برای فرآیند واگذاری وظایف و مالکیت اطلاعات به مدیران و کارمندان سازمان ارائه دهند.

وقتی که شما از این مدل استفاده می‌کنید، در واقع، اهم مواردی را که برای کسب‌وکار شما موضوعیت دارد، اولویت‌بندی می‌کنید. با استفاده از این مدل، شما می‌توانید روش‌های کارآمد و مؤثری را کشف کنید که باعث می‌شوند، فعالیت‌های سازمان در زمان کمتر اما باکیفیت بهتر انجام شوند.

 

مزایای مراحل پیاده‌ سازی الگوی APQC

 نکته دیگر در مورد مراحل پیاده‌ سازی الگوی APQC این است که شما می‌توانید علاوه بر تأمین امنیت اطلاعات، نتایج تحقیقات مد نظر خود را که به رشد سازمان کمک می‌کنند، انتشار دهید. همچنین با استفاده از این مدل می‌توانید در میان کسب‌وکارهای مشابه یک مقایسه و تحلیل انجام دهید و حتی می‌توانید با آن‌ها یک شبکه ارتباطی مناسب و رقابتی ایجاد کنید.

به عبارت دیگر، با استفاده از شاخص های APQC که بیش از ۱۲۰۰ شاخص و مؤلفه هستند، می‌توانید فرایندهای کسب‌وکار خودتان را با استارتاپ‌های مشابه در سطح کشور و جهان مقایسه کنید. این مدل جدید و پرکاربرد سبب می‌شود تا شما بتوانید فرایندهای مربوط به پروژه‌های سازمان خود را به خوبی مدیریت کنید و بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهید.

مراحل مختلف پیاده سازی الگوی APQC

لازم به ذکر است که این مؤسسه با مطالعه روی ۵۰۰ سازمان جهانی به این مدل رسیده است، به همین دلیل، یک مدل قابل‌ اعتنا و جهانی به شمار می‌آید. به طور کلی، این مدل فعالیت‌های یک سازمان را به دو گروه فرایندهای اصلی و با اولویت بالا و فرآیندهای پشتیبانی تقسیم‌بندی می‌کند. فرایندهای اصلی در این مدل در سطوح مختلف طبقه‌بندی می‌شوند تا مدیران کسب‌وکارها بتوانند با دانش کافی در مورد نتایج روش‌های مختلف، آن‌ها را اولویت‌بندی کنند.

 وقتی که شما از این مدل پیروی می‌کنید، در واقع، در حال الگوبرداری از یک منبع بسیار بزرگ  هستید که سازمان‌های مختلف آن‌ها را تجربه کرده‌اند و حالا نتایج آن‌ها به سادگی در اختیار شما قرار گرفته است. به عبارت دیگر، شما با یک پایگاه داده بزرگ مواجه هستید که چرخه مدیریت فرایند سازمان‌ها و نهادهای جهانی را به شکل کاربردی برای شما فراهم کرده است. همه فعالیت‌های مهمی مانند تحلیل و بررسی مدل‌سازی فرآیندها و معماری آن‌ها و همه فعالیت‌های مربوط به پروژه‌های کسب‌وکاری در مراحل پیاده‌ سازی الگوی APQC به خوبی قابل بررسی و رصد هستند.

چه کسب‌وکارهایی می‌توانند از الگوی APQC استفاده کنند؟

با این تفاسیر می‌توان گفت که این مدل یک نسخه عمومی و کارآمد برای انواع و اقسام کسب‌وکارها در حوزه ارتباطات راه دور، الکترونیک، بیمه‌ها، بانکداری، پزشکی و غیره است. معمولاً همه سازمان‌ها به دنبال الگوبرداری و تعریف فرآیندهای کسب‌وکار مخصوص به سازمان خود هستند، به گونه‌ای که بتوانند در کمترین زمان ممکن و با صرف حداقل هزینه، آن‌ها را برای انجام دادن فرایندهای مختلف درون سازمانی آماده کنند.

سازمان ABQC با تمرکز روی موضوعات مختلف، الگویی ارائه داده است که می‌تواند برای همه کسب‌وکارها مناسب باشد. این سازمان روی موضوعاتی مانند مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت سرمایه انسانی، مدیریت مالی، آموزش، فرایندها و عملکردها، مدل مدیریت دانش APQC و هر آنچه باعث طبقه‌بندی و اولویت‌گذاری روی فرایندها می‌شود، تمرکز کرده است.

با استفاده از مراحل پیاده ‌سازی الگوی APQC می‌توانید به راحتی فعالیت‌های زیر را مورد بررسی و تحلیل قرار ‌دهید:

  • مدیریت ریسک
  • اصلاح و انعطاف‌پذیری سازمان
  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • مدیریت خدمات مشتری
  • ارائه محصولات و خدمات به همراه بازاریابی و فروش آن‌ها
  • توسعه مدیریت فروش
  • تعیین و مدیریت دارایی‌ها
  • توسعه و مدیریت قابلیت‌های کسب‌وکار
  • و کلیه فرایندها و چشم‌اندازهای حائز اهمیت برای بهبود یک سازمان

از این رو، توصیه می‌کنیم که اگر وابستگی‌ها، روابط درونی بین فرآیندهای کل سیستم و ایجاد یک ساختار منسجم در سازمان برای شما مهم است، حتماً از چارچوب فرایندی ABQC استفاده کنید.

 

 کلام آخر

در این مقاله در مورد یکی از چارچوب‌های مدرن و قابل‌ اتکا در حوزه مدیریت فرایندها در کسب‌وکارهای مختلف مطالبی را ارائه کردیم و اهمیت اصلاح فرآیندها با APQC را بررسی کردیم. با استفاده از این مدل، مدیران و صاحبان کسب‌و‌کارها می‌توانند فرایندهای مختلف سازمان خود را اولویت‌بندی کرده و نقاط قوت مؤسسات و کسب‌و‌کارهای رقیب خود را تحلیل و بررسی کنند. با توجه به نکات ذکر شده بهتر است که مدیران و صاحبان کسب‌وکارها علاوه بر همه روش‌هایی که برای بهبود کسب‌وکار استفاده کرده‌اند، مراحل پیاده‌ سازی الگوی APQC را نیز انجام دهند تا با الگوبرداری از تجربیات دیگر سازمان‌های مشابه در سرتاسر جهان، اثرات آن‌ها را در کسب‌وکار خود به خوبی مشاهده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا