مرجع تخصصی آموزش، مشاوره و استقرار مدیریت فرایند

شماره تماس دفتر: ۰۲۱۸۶۰۵۱۵۹۸

شبیه سازی فرآیند

شبیه سازی فرآیند

شبیه سازی فرآیند کسب و کار یک فعالیت کلیدی در زمینه مهندسی فرآیند است. این تکنیک از سری تکنیکهای کمی‎ برای تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار به شمار می‎آید. شبیه سازی فرآیند، چرخه عمر یک فرآیند را از طراحی و توسعه (R & D) گرفته تا طراحی مفهومی‎ و عملیات کارخانه، کاملا تحت پوشش قرار می‎دهد.

شبیه سازی، شامل تجزیه و تحلیل و آزمایش فرآیندهای کسب و کار در یک محیط مجازی بدون تمام خطرات و مشکلات است.

با یک محیط شبیه سازی شده، هیچ ریسکی در مورد سقوط فرآیند و توقف بهره وری در محیط کار وجود نخواهد داشت. با شبیه سازی فرآیند کسب و کار، مطمئن خواهید بود که دارای یک محیط پایدار هستید و می‎توانید در آن با ایده های مختلف و پیاده سازی آنها کار کنید تا ببینید چه چیزی را باید نگهداشت و چه چیزی را خیر. با استفاده از این تکنیک، حتی می‎توانید بر روی ایده های جدید رادیکالی که قبلا تست نشده اند، کار کنید تا ببینید که آیا آنها مزایای معنی داری برای فرآیند کسب و کار شما دارند یا خیر.

 

چه زمانی باید از شبیه سازی فرآیند کسب و کار استفاده کنید؟

استفاده از این تکنیک هنگامی ایده آل خواهد بود که:

  • می‎خواهید یک فرآیند را تغییر دهید، اما نتایج را نمی‎دانید.
  • با یک فرایند مأموریتی و بحرانی کار می‎کنید که نمی‎تواند متوقف شود.
  • می‎خواهید اطلاعات واقعی در مورد اینکه چگونه یک فرآیند ممکن است در یک شرایط خاص انجام شود، به دست آورید.

مراحل انجام شبیه سازی فرآیند به این صورت خواهد بود که ابتدا اجزای فرآیند به تعداد زیاد و چندین بار اجرا می‎شوند. سپس داده‎های عملکرد (هزینه، زمان، استفاده از منابع) جمع آوری می‎گردند.  در نهایت محاسبات آماری روی داده‎های جمع آوری شده انجام می‎گیرد.

 

مراحل شبیه سازی فرآیند کسب و کار

  • در مورد معیارهایی که می‎خواهید برای ارزیابی مورد استفاده قرار دهید، تصمیم گیری نمایید. آیا می‎خواهید که فرآیند جدید سریعتر باشد؟ به دنبال صرفه جویی در هزینه‎ها یا کمتر شدن خطاها هستید؟ اطلاعات خاص مورد نظر خود را در مورد فرآیند موجود جمع آوری کنید.
  • یک ابزار مدل سازی برای کسب و کار انتخاب کنید. ابزار و نرم افزاری انتخاب کنید که رابط کاربری آسانی داشته و نیازی به برنامه نویسی پیچیده ندارد.
  • فرآیند جدید و یا بهبود یافته را طراحی کنید. به بیان دیگر یک سناریو برای شبیه سازی فرآیند تعریف کنید. تغییرات لازم را به فرآیند موجود اضافه نموده و راه حل بهینه را ایجاد کنید.
  • شبیه سازی فرآیند کسب و کار را اجرا کنید. برای اثبات فرضیه خود تمام اطلاعات لازم را جمع آوری کنید. در صورت لزوم آن را برای سناریوهای جایگزین تکرار نمایید.
  • تصمیم بگیرید که چه تغییری در فرآیند ایجاد خواهید کرد. خروجی‎های شبیه سازی فرآیند را تجزیه و تحلیل نمایید. بر اساس نتایج به دست آمده، تغییرات لازم را در فرآیند فعلی ایجاد کنید.

در مورد تعریف یک سناریو بهتر است توضیحات بیشتری ارائه دهیم. هنگام وارد کردن زمانهای پردازش کارها در مدل، توجه کنید که ورودی‎ها ممکن است قطعی و ثابت بوده و یا اینکه از یک توزیع احتمال پیروی کنند. زمانهای ثابت به ندرت مورد استفاده قرار می‎گیرند و مربوط به مواقعی است که زمان پردازش فعالیتها، تغییرات بسیار کمی ‎دارند. اگر زمان پردازش را احتمالی در نظر بگیریم عمدتا منطبق بر دو نوع توزیع احتمال، یعنی توزیع نرمال و توزیع نمایی خواهند بود.

توزیع نرمال معمولا مربوط به فعالیتهای تکراری است. مثل بررسی تکمیل شدن یک درخواست. از طرفی توزیع نمایی مربوط به فعالیتهای پیچیده‎ای است که ممکن است شامل تجزیه و تحلیل یا تصمیم گیری باشند. مثل ارزیابی یک درخواست.

اما در مورد نرخ ورود نمونه‎ها و توزیع احتمال آنها باید گفت که نمونه ها معمولا مطابق با توزیع نمایی وارد می‎شوند. متوسط تعداد ورودها در واحد زمان، با توجه به توزیع نمایی، مشخص است.

 

مزایای شبیه سازی فرآیند کسب و کار

 

  • استفاده از منابع مجازی

در یک محیط مجازی، محدودیتی برای تعداد کارکنان و میزان منابع برای آزمایش و توسعه وجود ندارد. استفاده از یک محیط شبیه سازی شده، به شما کمک می‎کند تا بر این چالش ها غلبه کنید و ببینید که چه فرآیندها و ایده‎هایی کار می‎کنند و کدام یک موثر نیستند.

  • آزمایش سناریوهای مختلف

شما می‎توانید متغیرهای ورودی خود را برای تست فرآیند و نحوه انجام آن در شرایط مختلف، تعریف کنید. با استفاده از این داده‎ها، می‎توانید پارامترهای مدل، یا حتی تمامی مدل را با توجه به نیازهای خود تغییر دهید. به بیان دیگر می‎توانید از سناریوهای مختلف برای اجرا استفاده نمایید. این امر به شما در ایجاد یک فرآیند واقعا قوی که می‎تواند تحت شرایط مختلف پایدار بماند، کمک خواهد کرد.

  • پیدا کردن اشتباهات قبل از آنکه اتفاق بیافتند.

یکی دیگر از مزایای شبیه سازی فرآیند کسب و کار این واقعیت است که شما می‎توانید فرآیندهای خود را در یک محیط مجازی اشکال زدایی کنید. به این ترتیب، مطمئن می‎شوید که تمام مشکلات را قبل از اینکه فرآیند به طور زنده اجرا شود، برطرف نموده‎اید. این روند مسلما بهتر از پیدا کردن اشکالات در زمانی است که فرآیند در حال انجام است.

  • نتایج، واقعی هستند یا نه؟

در داخل تیم، تعدادی ایده وجود دارد که هر کس قصد دارد آن را پیاده سازی نماید. اما حتی اگر آنها بر روی کاغذ خوب باشند، هیچ تضمینی وجود ندارد که در دنیای واقعی هم مزایایی داشته باشند. شبیه سازی فرآیند کسب و کار یک راه عالی برای اجرای ایده های جدید است تا بدانید که آیا آنها در واقعیت هم نتایج امیدوار کننده‎ای ارائه می‎کنند یا خیر.

  • هزینه های طراحی ارزان تر

با استفاده از مدل سازی شبیه سازی فرآیند کسب و کار، می‎توانید الگوها و پروسه‎های نامناسب را از مرحله طراحی ریشه کن کنید. این امر موجب صرفه جویی در حجم زیادی از زمان می‎شود که در غیر این صورت در توسعه مدل ناکارآمد صرف خواهد شد. شبیه سازی فرآیند کسب و کار تضمین می‎کند که شما هزینه و زمان را تنها صرف توسعه مدلی می‎کنید که واقعا می‎تواند در دنیای واقعی منافعی به شما بدهد.

  • آزمایش برای بهبود، آسان تر میشود

اگر یک مدل فرآیند موجود دارید و تنها می‎خواهید اطمینان حاصل کنید که عملیات فعلی شما ارتقا یافته یا بزرگتر می‎شود، شبیه سازی فرآیند یک شیوه مناسب است. زیرا بدون نیاز به دستکاری در فرآیند فعلی، متوجه می‎شوید که چه نوع تغییراتی به بهبود فرآیند کمک می‎کند.

 

در پایان باید گفت که استفاده از نرم افزار مناسب اهمیت ویژه‎ای دارد. با استفاده از نرم افزار مدل سازی مناسب، می‎توانید طرح هایی را که مدل سازی نموده‎اید مستقیما به مدل‎های کاری تبدیل نمایید و به دنبال آن از ایده‎های ناب به درستی برای توسعه مدل های فرآیند استفاده کنید.

 

 

تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار چیست؟

https://kissflow.com/bpm/business-process-simulation/

https://courses.cs.ut.ee/MTAT.03.231/2015_spring/uploads/Main/ITlecture6.pdf

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا