مرجع تخصصی آموزش، مشاوره و استقرار مدیریت فرایند

شماره تماس دفتر: ۰۲۱۸۶۰۵۱۵۹۸

آغاز پروژه طراحی معماری و مدلسازی سازمان تامین اجتماعی

آغاز پروژه طراحی معماری فرایند و مدلسازی فرایند سازمان تامین اجتماعی

از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی به مشارکت سه جانبه بین کارفرمایان، بیمه شدگان و دولت در عرصه‌های مختلف سیاستگذاری، تصمیم‌گیری‌های کلان و تأمین منابع مالی دارد به همین دلیل این سازمان نقش موثر و به‌سزایی در برطرف نمودن مشکلات مالی، رفاهی در سطح کشور دارد.
از طرفی رونق فعالیت‌های صنعتی و تولیدی موجب افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می‌شود که همین امر نیازمند تسهیل در انجام کارها برای افزایش رضایت ذینفعان (کارفرمایان، بیمه شدگان و همکاران سازمان تامین اجتماعی) است.
فرآیندها، ساختار اساسی یک سازمان می‌باشند که نیاز است دائم با توجه به نیاز سازمان و بازار به روز و مدیریت شوند تا بتوانند پویایی و همچنین خاصیت رقابت پذیری سازمان خود را حفظ کنند، این امر زمانی محقق می‌شود که فرآیندهای یک سازمان از یک چرخه عمر فرایندی مناسب و استانداردی برخوردار باشند.
در دنیای کنونی و پر هیاهوی امروزی، ریسک‌های تصمیم‌گیری می‌تواند اتفاقات مهمی را در شکست یا موفقیت سازمان‌ها، شرکت‌ها و یا هر کسب وکار بزرگ و کوچکی رقم بزند.
کسب و کارهای امروزی در گرو کنترل و پایش دقیق شاخص‌های محیطی و عملکردی سازمانی است. این شاخص‌ها توانمندی‌ها و فرصت‌های پیش روی هر سازمان را به طور دقیق و به شکلی روشن در سازمان‌ها مطرح می‌کنند و برمبنای یک نظام مدیریت عملکرد کارا و در چرخه یادگیری استقرار یافته، پاسخگویی به موقع به ریسک‌های کسب و کار و رشد و حرکت به سمت فرصت‌ها را به شکل اصولی و با قوانین و استانداردها بیان می‌کنند.
یکی دیگر از عارضه‌هایی که سازمان‌ها با آن مواجه هستند این است که اغلب هیچ نقشی برای کارکنان در شکل‌دهی رفتار سیستم قائل نیستند و معتقدند عامل ایجادکننده عملکرد نامناسب سیستم، یک جایی بیرون از آن است و یا گاها به دنبال افرادی هستند که آن‌ها را عامل اشکال در عملکرد سیستم بدانند. این تفکر در واقع جزو اشتباهات رایجی هست که در سازمان‌ها بسیار رواج دارد.
بنابراین نزدیک بر سه دهه پیش، فضای کسب و کار موسسات تولیدی و سایر بنگاه‌های اقتصادی شاهد آغار توجه به بهبود شاخص‌های کیفی در انجام کارها بودند.
از دهه 90 میلادی، عامل زمان و سرعت انجام فعالیت‌ها در موسسات مختلف، به عنوان یک شاخص مهم رقابتی حائز اهمیت خاص گردید.
از سویی دست‌یابی به این مهم در انجام امور، مستلزم توجه به شیوه‌های انجام فرایندهای کسب‌‌ و کار و مدیریت مناسب آن‌ها بوده است.
زمانی که بیش از دو دهه قبل، مفهوم مهندسی مجدد فرایندهای کسب‌ و کار مطرح شد، تجربیات بهبود چشمگیر در کمپانی‌های پیشرو آن زمان بر سر زبان‌ها افتاد، به گونه‌ای که تجربه شرکت‌های موفق آن دوره به عنوان نمونه‌های بارز توفیق بنگاه‌های اقتصادی در بازمهندسی فرایندها و نیل به ضریب بهره‌وری قابل توجه، همچنان در مباحث آکادمیک و حرفه‌ای مدیریت کسب‌وکار مورد بحث قرار می‌گیرد.)
از این رو پروژه پیش‌رو می‌تواند با ارائه الگوهای استاندارد، شناسایی ریسک‌ها و شاخص‌های فرآیندی در بهبود عملکرد و اثربخشی فرآیندها در سازمان تامین اجتماعی موثر باشد.

این پروژه در دو فاز انجام خواهد شد:

  1. شناخت و مستندسازی وضعیت موجود فرایندها – طراحی معماری فرایند اولیه
  2. مدلسازی وضعیت موجود فرایندهای منتخب سازمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا