اسکور چیست؟

یک مدل که جهت بهبود مدیریت زنجیره تامین ارائه شده است.

SCOR مخفف عبارت  The supply chain operations reference و به معنای مدل مرجع عملیات زنجیره تامین است به کسب ‌وکارها کمک می‌کند تا مدیریت زنجیره تامین را جهت ارتقائ قابلیت اطمینان، ثبات و کارایی ارزیابی کرده و آن را کامل کنند.

 

اسکور چیست؟

 

مدیریت زنجیره تامین برای شرکت‌هایی که بر روی فروش کالا، خدمات، سخت افزار و نرم افزار فعالیت می‌کنند بسیار حائر اهمیت می‌باشد. زنجیره تامین همه آنچه که در جریان محصول از یک کسب و کار به خریداران، مشتریانش و نیز سایر کسب و کارهایی که در آن دخیل هستند را شامل می‌شود. و باید در نظر داشت که این امر به گونه‌ای نیست که یکبار به آن پرداخته و رها شود- برای حفظ کارایی بهره وری زنجیره تامین لازم است که مرتبا مورد ارزیابی قرار گیرد، اینجاست که SCOR وارد عمل می‌شود.

تعریف مدل SCOR

SCOR  مدل مرجع عملیات زنجیره تامین به این منظور طراحی شده است تا زنجیره تامین شما را از نظر اثربخشی و کارایی فروش و برنامه‌ریزی عملیاتی (S&OP) ارزیابی کند .مدیریت زنجیره تامین پیچیدگی خاص خودش را دارد و بکارگیری برنامه ریزی عملیات درکنار آن می‌تواند کار دشواری باشد اما مدل SCOR برای کمک به استاندارد سازی فرایند و ایجاد روشی قابل اندازه‌گیری برای ردیابی نتایج در زنجیره تامین ارئه شده است.

 

SCOR 12.0

SCOR  که در ابتدا در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت مشاوره مدیریت PRTM توسعه یافت، توسط شورای زنجیره تامین تایید شد که اکنون بخشی از انجمن مدیریت زنجیره تامین (ASCM) است که قبلا به نام APICS شناخته می‌شد. چارچوب اصلی SCOR توسط AMR Research و شرکت مشاوره  Pitiglio، Rabin، Todd and McGrath (PRTM)  توسعه داده شد. و توسط شرکت‌هایی مانند  Intel، IBM، Rockwell Semiconductor و Proctor and Gamble مورد بررسی قرار گرفت.

چارچوب SCOR برای کمک به ساده‌سازی زبان مورد استفاده برای توصیف مدیریت زنجیره تامین و طبقه‌بندی آن به چهار فرآیند: برنامه‌ریزی، منبع، ساخت و تحویل طراحی شد (مراحل بازگشت و توانمند سازی کردن بعدا اضافه شد_ جدیدترین نسخه این چارچوب، SCOR 12.0، در سال ۲۰۱۷ توسط ASCM منتشر شد).

نسخه به روز شده شامل «محرک‌های نوظهور موفقیت زنجیره تأمین» است که موضوعاتی مانند omnichannel، ابرداده و بلاک چین را بر اساس  ACSM، پوشش می‌دهد. این چهارچوب به‌گونه‌ای مدرن‌سازی شده که بهروش‌ها با استراتژی‌های دیجیتال، از جمله اطلاعات آموزشی جدید و استانداردهای پایداری یکپارچه با استفاده از گزارش پیشگامان جهانی (GRI) هماهنگ‌تر شوند. مدل قابلیت‌های دیجیتال (DCM) و استاندارد دیجیتال SCOR (SCOR DS) نیز در سال ۲۰۱۹ منتشر شد تا نیاز روزافزون به دیجیتالی‌سازی را در مدل SCOR برطرف کند.

 

 

 

شش فرآیند اصلی SCOR

به عنوان یک چارچوب،SCOR بر روی تمام تعاملات مشتری از لحظه ثبت سفارش تا زمان پرداخت فاکتور توجه می‌کند. که این شامل تمامی مواد و خدمات مورد نیاز برای تکمیل تراکنش ها، از جمله لوازم، قطعات، نرم افزار و تجهیزات می‌شود. تعاملات بازار نیز بخشی از مدل در نظر گرفته می‌شود زیرا به ایجاد تقاضا کمک می‌کند.

فرآیندهای تعریف شده در چارچوب SCOR نمونه‌هایی از آنچه معمولاً در زنجیره تامین (SCM) اتفاق می‌افتد هستند. ممکن است اولویت‌های کاری شما متفاوت باشد و برخی از مراحل ممکن است زائد یا بی ربط با اهداف کسب و کار شما باشد اماSCOR  می‌تواند برای اکثر سازمان و کسب و کارها در جهت سازماندهی زنجیره تامین مفید باشد – این چارچوب از تعاریف استاندارد و رایج استفاده می‌کند تا بتوان آن را برای زنجیره‌های تامین ساده یا پیچیده در هر صنعتی تطبیق داد.

 

مدل SCOR مبتنی بر شش فرآیند مدیریتی است:

برنامه ریزی:

فرآیندهای برنامه ریزی شامل تعیین منابع، الزامات و زنجیره ارتباط برای یک فرآیند برای اطمینان از همسویی آن با اهداف تجاری است. که شامل توسعه بهروش ها در جهت کارایی زنجیره تامین هنگام در نظر گرفتن انطباق، حمل‌ونقل، دارایی‌ها، موجودی و سایر عناصر مورد نیاز SCM است.

 

منابع:

فرآیندهای منبع شامل به دست آوردن کالاها و خدمات برای برآوردن تقاضای برنامه ریزی شده یا واقعی بازار است. که شامل خرید، دریافت، ارزیابی، و تامین مواد دریافتی و قراردادهای تامین کننده است.

ساخت:

این شامل فرآیندهایی می‌شود که محصولات نهایی را می‌گیرند و آنها را برای بازار آماده می‌کنند تا تقاضای برنامه ریزی شده یا واقعی را برآورده کنند. این فرایند تعریف می‌کند که چه زمانی باید محصول برای تحویل مشتری ساخته شود (کششی)، محصول جهت تکمیل موجودی در انبارها ساخته شوند (فشاری)، یا تولید محصول مهندسی شوند (هم انبارش هم ارسال از خط تولید) و شامل مدیریت تولید و صورتحساب مواد و همچنین تمام تجهیزات و امکانات لازم است.

تحویل:

هر فرآیندی که در ارائه محصولات و خدمات نهایی برای برآورده کردن تقاضای برنامه‌ریزی شده یا واقعی انجام می‌شود، تحت این عنوان قرار می‌گیرد، از جمله مدیریت سفارش، حمل و نقل و توزیع.

بازگشت:

فرآیندهای بازگشت با بازگرداندن یا دریافت محصولات برگشتی، چه از سوی مشتریان یا تامین کنندگان، مرتبط است. این شامل فرآیندهای پشتیبانی مشتری پس از تحویل است.

قادرسازی:

این شامل فرآیندهای مرتبط با (مدیریت زنجیره تامین) SCM مانند قوانین تجاری، عملکرد تسهیلات، منابع داده، قراردادها، انطباق و مدیریت ریسک است.

 

 

شاخصه های مدل SCOR و اندازه گیری عملکرد

 

در مدل سه ​​سطح مورد استفاده برای اندازه گیری عملکرد زنجیره تامین وجود دارد، این سطوح به استانداردسازی شاخصه عملکرد زنجیره تامین کمک می‌کنند تا شرکت‌ها بتوانند در برابر سایر مشاغل ارزیابی شوند، حتی اگر متفاوت عمل کنند یک سازمان کوچکتر را می‌توان با یک سازمان بزرگتر مقایسه کرد، یا کسب و کارها می توانند عملکرد زنجیره تامین خود را در مقابل شرکت‌های فعال در صنایع دیگر قضاوت کنند.

بیش از ۲۵۰ معیار SCOR در این چارچوب وجود دارد که بر اساس پنج ویژگی عملکرد طبقه‌بندی شده‌اند: قابلیت اطمینان، پاسخگویی، چابکی، هزینه ها و کارایی مدیریت دارایی. کسب‌وکارها از این موارد برای ایجاد الزامات برای زنجیره تامین استفاده می‌کنند و مشخص می‌کنند کدام شاخصه‌های عملکردی باید اولویت‌بندی شوند و کسب‌وکار در کدام حوزه‌ها می‌تواند با سرعت متوسط ​​انجام دهد.

 

این سه سطح عبارت اند از:

  • سطح ۱: تعریف محدوده، از جمله محدوده جغرافیایی، بخش ها و زمینه تخصصی. در این سطح، تمرکز بر روی شش پیکره بندی فرآیند اصلی است: برنامه ریزی، منبع، ساخت، تحویل، بازگشت و توانا ساختن.
  • سطح۲: پیکربندی زنجیره تامین، شامل جغرافیا، بخش‌ها و محصولات. در سطح ۲، معیارها سطح بالایی دارند و در چندین فرآیند SCOR ارزیابی می شوند. این سطح شامل دسته‌های فرعی است که تحت دسته‌های «والد» موجود در سطح ۱ قرار می‌گیرند
  • سطح ۳: جزئیات عناصر فرآیندی، شناسایی فعالیت های تجاری کلیدی در زنجیره. در این سطح، می توانید هر فرآیند زیرمجموعه سطح ۲ را با فرآیند سطح ۳ مرتبط کنید.

مدل قابلیت های دیجیتال SCOR و استاندارد دیجیتال

(DCM) مخفف عبارت Digital Capabilities Model به معنای مدل قابلیت‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۹، ASCM به همراه Deloitte Consulting، نسخه ۱ مدل قابلیت‌های دیجیتال (DCM) را منتشر کرد که هدف آن کمک به متخصصان زنجیره تامین برای توسعه شبکه‌های تامین دیجیتال با استفاده از یک مدل مرجع است.  DCMبه سازمان‌ها کمک می‌کند تا قابلیت‌های دیجیتالی مورد نیاز خود را طراحی و اجرا کنند تا زنجیره‌ تامین‌های خطی خود را به مجموعه‌ای از شبکه‌های پویا تبدیل کنند.

 

هر قابلیت DCM دیجیتال به عناصری در استاندارد دیجیتال  SCOR (SCOR DS)، یک چارچوب مبتنی بر پلتفرم نگاشت می‌شود که فرآیندهای تجاری، معیارها، بهروش ها و فناوری را در یک قالب ساده به هم پیوند می‌دهد.SCOR DS  نوزده شیوه نوظهور را به مدل SCOR 12.0 برای رسیدگی بیشتر به “نیاز رو به رشد دیجیتالی کردن زنجیره های تامین” معرفی کرد. قابلیت‌های دیجیتال شبکه‌های زنجیره تامین را پیچیده کرده‌اند و نیاز به تغییر تمرکز از “زنجیره‌های متوالی” به “شبکه‌های همزمان” ایجاد کرده اند. با DCM، زنجیره‌های تامین خطی را می‌توان به مجموعه‌ای از شبکه‌های پویا با استفاده از راه‌حل‌های  دیجیتال تبدیل کرد.

 ۶ قابلیت اصلی مدل DCM

مشتری متصل:

این قابلیت شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا تعامل با مشتری را در طول چرخه عمر مشتری، محصول و خدمات بهبود بخشند. این شامل تجربه مشتری، خدمات میدانی متصل، نظارت و بینش، ردیابی هوشمند محصول، مدیریت مسائل مشتری، و محصول به عنوان خدمات است.

توسعه محصول:

این قابلیت شامل توسعه و مدیریت محصولات و خدماتی است که با تجربه مشتری منطبق است و می‌تواند بر اساس داده‌های زمان واقعی تغییر کند. همچنین شامل مدیریت محصول و پورتفولیو، معماری پلتفرم محصول و مهندسی سیستم، توسعه دیجیتال، همکاری در توسعه محصول و مدیریت پیکربندی است.

برنامه ریزی همزمان:

این قابلیت اهداف استراتژیک کسب و کار، اهداف مالی و برنامه های شبکه تامین تاکتیکی را برای “ایجاد یک طرح تجاری متصل، همزمان و هماهنگ” یکپارچه می کند. هدف آن ایجاد سریع‌تر تصمیم‌گیری بین واحدی، بهبود خدمات مشتری و همکاری در زمان واقعی است. که شامل تطبیق طرح سازمانی، طراحی شبکه تامین، برنامه ریزی چرخه عمر پورتفولیو، مدیریت هوشمند تقاضا، تطبیق تقاضا و عرضه کنشگرا (RDSM) و بهینه سازی جریان پویا است.

تامین هوشمند:

تامین هوشمند بر ایجاد کارایی بهتر در عملیات تدارکات از طریق بهبود روابط تامین کننده و کاهش ریسک بالقوه تمرکز دارد. که شامل قابلیت‌هایی مانند تجزیه و تحلیل هوشمند عرضه، مدیریت دسته‌بندی، اجرای منبع، مدیریت قرارداد دیجیتال، پردازش صورت‌حساب و پرداخت‌ها، همکاری و تدارکات تامین‌کننده، و انجام است.

عملیات هوشمند:

این قابلیت بر بهبود عملکرد و ایمنی در تولید تمرکز دارد و تمامی مراحل تولید و عملیات را همگام می‌کند. که شامل قابلیت افزوده مانند نیروی کار، همگام سازی کل عملیات، اجرای عملیات چابک، پشتیبانی عملیات کارآمد، مرکز فرماندهی عملیات، و استراتژی عملیات است.

تحقق پویا:

این شبکه از سیستم های بین سازمانی به هم پیوسته با هدف افزایش تجربه مشتری با ارائه محصولات و خدمات با کیفیت به موقع و در شرایط خوب است. که شامل قابلیت‌هایی مانند سیگنال‌های تکمیل خودکار، زنجیره نگهداری و یکپارچگی، انجام سفارش omnichannel  ، عملیات انبار کارآمد، انتخاب مسیر بهینه، پاسخ شبکه تطبیقی، و عملیات حمل و نقل کارآمد است.

 

بهروش های مدل SCOR

چهار نوع بهروش برای اسکور وجود دارد

  • روش در حال ظهور: فرآیندی که شامل فناوری، دانش یا رویکردهای جدید برای سازماندهی فرآیندها است
  • بهروش ها: شیوه های به روز که نتایج ثابت و قابل اعتمادی را با عملکرد زنجیره تامین ایجاد می کند
  • استاندارد: شیوه‌هایی که معمولا در طول سال‌ها توسط چندین کسب‌وکار در صنایع مختلف بکارگرفته می‌شود که نتایج ثابتی را به همراه داشته است
  • رو به زوال: شیوه های قدیمی که به طور مداوم مورد استفاده قرار گرفته اند اما اکنون اضافی یا منسوخ شده اند و به عنوان موانعی برای عملکرد زنجیره تامین عمل می‌کنند.

 

وقتی که عملکرد عملیات زنجیره تامین شما اندازه گیری شد، می‌توانید هر گونه ناکارآمدی یا خلاء عملکردی را پیدا کنید.
یک فرآیند SCOR خوب باید جاری، ساختارمند، اثبات شده و قابل تکرار باشد. و این به معنای فوق العاده بودن آن قرایند نیست اما با این می‌توان گفت که اجرای آن بی فایده و منسوخ نیست؛ فرآیند دارای اهداف، دامنه و رویه مشخص و واضحی است اجرای موفق آن در چندین محیط اثبات شده .

 

پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:

اصول مدیریت فرایند بر اساس APQC

 

 

گواهینامه ای وآموزش های مربوط به SCOR  

ASCM یک گواهینامه مرجع حرفه ای عملیات زنجیره تامین (SCOR-P) ارائه می‌دهد که مهارت ها و توانایی‌های شما را با استفاده از مدل SCOR تایید می‌کند. می‌توانید دوره حرفه‌ای SCOR را برای آماده شدن برای امتحان شرکت کنید – این برنامه برای “متخصصان زنجیره تامین که به دنبال درک نحوه اعمال مدل  SCOR، نحوه استفاده و تفسیر شاخصه‌های SCOR و نحوه سازماندهی یک پروژه ساده SCOR هستند” طراحی شده است.

این برنامه سه روزه شما را برای آزمون SCOR-P آماده می‌کند و می‌توانید در جلسات آموزشی عمومی شرکت کنید یا سازمان شما می‌تواند گزینه آموزش شرکتی داخلی را انتخاب کند.

شما می توانید دوره آموزشی حرفه ای SCOR ( SCOR professional training course ) را در منطقه خود جستجو کنید. قیمت بسته به موقعیت مکانی متفاوت است.

پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:

طراحی معماری فرآیند تا مدلسازی فرآیند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.