ابزارهای نرم افزار فرآیندکاوی

ابزارهای نرم افزار فرآیندکاوی

فرایندکاوی استفاده سیستماتیک از داده‌های سیستم‌های اطلاعاتی (گزارش رویداد) به منظور کشف، بررسی و بهبود فرآیند‌های سازمان است که را مجموعه از تکنیک ها و ابزارهای تشکیل شده است.
هدف اصلی از فرایندکاوی استفاده از داده ‎های مربوط به رویدادها برای تجزیه و تحلیل چگونگی رخداد واقعی فرآیندها، انحراف آن‌ها از مدل ایده‌آل، مشکلات ایجاد شده، اقدامات لازم برای بهینه‌سازی و سپس آغاز نمودن بهبود فرآیند است.
این مقاله قصد دارد تا مروری بر ابزارهای نرم افزاری فرآیند کاوی که در دنیا استفاده می‌شود، داشته باشد.با ما همراه باشید. فرآیند کاوی و کشف فرآیند، هنر و دانش رمزگشایی از مدل فرآیند سازمانی با تجزیه و تحلیل فایل سوابق برنامه است.
روندهای سازمان شما چقدر موثر است؟ اگر نمی‌توانید به سوال با جوابی قابل  سنجش پاسخ دهید، استخراج فرآیند ممکن است برای شما مناسب باشد.
استخراج فرآیند به طور مستقیم میزان کارایی فرآیندهای سیستم را کمی می‌کند و از طریق مجموعه داده‌های بزرگ (Big Data) آن‌ها را  استخراج می‌کند تا مشخص شود آیا گلوگاه‌هایی وجود دارد.
از طریق ثبت وقایع، نرم افزار استخراج فرآیند فرآیندهای کسب و کار را برای الگوهایی تجزیه و تحلیل می‌کند که ممکن است از راه دیگری مشهود نباشد.
اکثر سازمان‌ها سعی می‌کنند فرایندهای خود را مدیریت کنند، اما آن‌ها بر اساس فرایندهای نظری مدیریت می‌کنند – آن‌ها در حال بررسی فرآیندهای نوشتاری خود برای شناسایی هر گونه مسئله بالقوه هستند اما نرم افزار استخراج فرآیند عملکرد واقعی عملیات را بررسی می‌کند و این یک بخش جدایی ناپذیر از تحول دیجیتال است.
برخی از ابزارهای نرم افزارهای شامل کشف فرآیند، تجزیه و تحلیل فرآیند، طراحی فرآیند و اجرای مجدد فرآیند است. تجزیه و تحلیل فرایند برای شناسایی مشکلات احتمالی، به فایل سوابق سیستم نگاهی می‌اندازد، در حالی که طراحی فرآیند بازخورد و پیشنهاداتی را برای بهبود این فرآیندها ارائه می‌دهد. نمایش مجدد فرآیند این کار را یک گام جلوتر می‌برد تا فرآیندها را به صورت پویا تقویت کند.
ابزارهای زیادی برای استخراج فرآیندهای کسب و کار در دسترس است که این فرایند کاوی با استفاده از هوش‌مصنوعی پیشرفته امکان پذیر است. فرایند کاوی سازمان‌ها بر کارآیی کسب و کارها تأثیر می‌گذارد.

پیشنهادی می شود مقاله «پروژه فرآیند‌کاوی در شرکت‌ فولادی بزرگ» را مطالعه بفرمایید.

تعدادی از ابزارهای نرم افزار فرآیندکاوی

در زیر لیستی از ابزارهای نرم افزاری استخراج فرآیند آورده شده است. با ما همراه باشید تا با برخی از این ابزارها آشنا شویم.فرآیندکاوی

ABBYY Timeline

ABBYY Timeline با برخورداری از روش تجزیه و تحلیل Timeline Analysis و توانایی بالا بردن ضریب هوشی فرآیند، به شما کمک می‌کند تا فرآیندهای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و سایر شرکت‌های مشابه روند داخلی خود را بهبود بخشند.
ABBYY Timeline فقط به فرآیندهای فعلی نگاه نمی‌کند بلکه عملکرد آینده این فرآیندها را نیز پیش بینی می‌کند، در نتیجه به شرکت‌ها فرصت می‌دهد کارایی خود را بهبود بخشند.
این ابزار هوشمند شامل ویژگی‌هایی مانند روند شفاف قیمت گذاری، تجزیه و تحلیل، یکپارچه سازی داده‌ها و توانایی مقیاس گذاری سریع است.

Celonis

 Celonis داده‌های IT را برای ایجاد بینش‌های عملی جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند. Celonis یکی از محبوب‌ترین ابزارهای فرآیند کاوی که نقاط ضعف را در فرآیندهای موجود نشان می‌دهد تا در مجموع بهره‌وری بیشتری از عملیات ایجاد کند. با استفاده از گزارش تصویری، Celonis مشاهده مشکلات مربوط به فرآیندهای موجود را آسان می‌کند. Celonis توسط شرکت‌هایی مانند ۳M، Bayer و GM مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از موثرترین ابزار‌های موجود است.
Celonis برای ایجاد نقشه‌ای از فرایندهای سازمان، از رد هر فرآیند پشتیبانی شده از فناوری اطلاعات استفاده خواهد کرد. از طریق Celonis، می‌توان جریان عملیات کل شرکت را به طور هم زمان و تمام فرآیندهایی را که در حال حاضر در حال اجرا هستند، تجسم کرد.

Datapolis

ابزار Datapolis می‌تواند شکاف بین مدیریت فرآیند و داده‌کاوی را برطرف کند. از ویژگی‌های Datapolis می‌توان به طراحی گرافیکی، مدیریت تغییر آسان، هوش تجاری و گزارش دهی و یکپارچه‌سازی با SharePoint و Office 365 اشاره کرد.
این یک ابزار قدرتمند برای یک سازمان بزرگ است و برای سازمان‌هایی منظور شده است که علاوه بر استخراج فرآیند، به راهکارهای نظارت و هوشمندسازی کسب و کار نیز نیاز دارند.فرآیندکاوی

Fujitso

فوجیتسو یک ابزار مدیریت فرآیند کسب و کار ارائه می‌دهد که شامل مدیریت فرآیند، تجزیه و تحلیل فرآیند و یک سرویس خودکار فرآیند کاوی کسب و کار است.
سرویس‌های خودکار فرآیند کاوی با ارائه یک دیدگاه end to end فرآیندها در زمان واقعی، موضوعاتی مانند تأخیر و گلوگاه‌ها را آشکار می‌کنند.

در همین حال، نظارت بر فعالیت امکان کنترل زمان واقعی جریان فرآیند توسط کاربران را فراهم می‌کند و کاربران می‌توانند فرآیندهای خود را تجسم کنند، آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و بهبود ببخشند.

Kofax

کوفاکس به شما امکان می‌دهد فرآیندهای خود را تا آن‌جا که بر رضایت و سودآوری مشتری تأثیر می‌گذارد، تجزیه و تحلیل کنید. کوفاکس شامل تحلیل فرآیندی آگاه، قابلیت مشاهده فرآیند، رابط تجزیه و تحلیل کاربر و کشف داده های حاکم است.
Kofax به عنوان یک پلفرم یکپارچه عمل می‌کند، که آن را برای تجزیه و تحلیل کلی کسب و کار به طور منحصر به فرد قدرتمند می‌کند. سرور تجزیه و تحلیل، شاخص‌ها و سرور داشبورد همه در یک سیستم یکپارچه هستند و با یک نگاه کنترل می‌شوند.
این ابزار بصری به هیچ کدگذاری احتیاج ندارد. این یک رابط کشیدن و رها کردن کامل است که باعث می شود دسترسی به آن بیشتر شود.

Minit

Minit نقشه‌های تعاملی و بصری فرآیندها را تولید می‌کند، بنابراین شرکت‌ها می‌توانند نحوه پیشرفت فرآیندهای آن‌ها را در زمان واقعی بررسی کنند و تغییرات این فرآیندها را آزمایش کنند.
Minit روی نحوه تعامل افراد، ماشین‌ها و نرم افزار متمرکز است و می‌تواند برای پیشرفت در ساخت کلی زیرساخت‌های فناوری یک شرکت مورد استفاده قرار گیرد. این یک ابزار کاملاً بررسی شده و مستند است که می‌تواند برای شرکت‌ها در هر اندازه و صنایع استفاده شود.
Minit در درجه اول بر روی بهبود ناکارآمدی و ریسک عملیاتی متمرکز است. برای شرکت‌های با تأکید بر تدارکات و حمل و نقل، Minit می‌تواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

ProM

ProM یک چارچوب قابل توسعه است که طیف گسترده ای از تکنیک های استخراج فرآیند را به صورت پلاگین پشتیبانی می‌کند. این نرم افزار مستقل از سیستم عامل است که در جاوا پیاده سازی می‌شود و می‌تواند به صورت رایگان بارگیری شود. ProM فرآیندهای سازمان را در زمان واقعی کنترل و تجزیه و تحلیل می‌کند
نسخه‌های مختلفی از ProM وجود دارد، از جمله ProM Lite ، ProM ، ProM 6 ، RapidProM و . .ProM 5.2  شرکت‌ها می‌توانند از نسخه‌های Lite یا نسخه‌های قدیمی آن برای سازمان خود استفاده کنند. به عنوان یک ابزار Open Source، شرکت‌ها می‌توانند ProM را متناسب با نیازهای خود تنظیم کنند.فرآیندکاوی

Disco

Disco یک نرم افزار دسکتاپ Process Mining ساده و با کاربرد آسان است (بدون “پروژه پیاده سازی”) که به صورت محلی یا در محیط‌های مجازی قابل اجرا است.
این ابزار به دلیل تجسم بصری و سرعت بالا برای استفاده تعاملی در جلسات کارگاه با ذینفعان فرآیند مناسب است. دیسکو قادر است نقشه‌های فرآیندی پیچیده و ناهمگن را به روشی تعاملی ساده کند.
این ابزار بر اساس چارچوب علمی ثابت شده Fuzzy Miner ساخته شده است و با در نظر گرفتن سال‌ها تجربه در عمل و آزمایش کاربر، به الگوریتمی با سرعت بالا نیز گسترش یافته است.
علاوه بر این حریم خصوصی به دلیل تجزیه و تحلیل محلی داده های ورود به سیستم IT، که باعث می‌شود اطلاعات محرمانه در سازمان باقی بمانند تضمین می‌شود.
انتخاب ابزار های استخراج فرآیند به عوامل مختلفی بستگی دارد. آیا شما یک ابزار مستقل برای استخراج فرآیند می‌خواهید؟ آیا بخش IT شما امکان دسترسی به گزارش‌های backend را فراهم می‌کند؟ آیا می‌خواهید با تعامل ذیفعان فرآیند، فرآیندها را استخراج کنید؟ با پاسخ به این سوالات می‌توانید بهترین ابزار را انتخاب کنید.

نکته

در دنیا نرم افزارهای زیادی در حوزه فرایندکاوی وجود دارد. برخی از آن ها opensource و رایگان و برخی از آنها نسخه سازمانی و پولی هستند. موضوعی که باید در نظر گرفت دسترس پذیری این نرم افزارها در ایران است!
با توجه به تحقیقاتی که تا کنون در تیم پراسس آنالیست انجام شده است ما می توانیم ترکیبی از نرم افزارهای PROM و PM4TKبه عنوان نسخه های opensource و رایگان و همچنین نرم افزار DISCO را استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.