مرجع تخصصی آموزش، مشاوره و استقرار مدیریت فرایند

شماره تماس دفتر: ۰۲۱۸۶۰۵۱۵۹۸

مدلسازی فرایند چیست؟ پاسخ به 6سوال اساسی

مدیریت فرایند چیست

مدلسازی فرایند چیست؟

مدلسازی فرایند، نمایش گرافیکی فرآیندهای کسب و کار یا گردش کار است. مانند فلوچارت، مراحل منحصربه‌فرد فرآیند ترسیم می‌شود؛ بنابراین در متن محیط کسب و کار، یک نمای کلی ent-to-end از وظایف در فرایند وجود دارد.

مدلسازی امکان تجسم فرآیندهای کسب و کار را فراهم می‌کند تا سازمان‌ها بتوانند رویه‌های داخلی کسب و کار خود را بهتر درک کنند که به موجب امکان مدیریت آن و کارآیی بیشتری داد. این معمولاً یک تمرین چابک برای بهبود مستمر است.

مدلسازی فرایند یکی از اجزای حیاتی اتوماسیون فرایند است، زیرا پیش از خودکار سازی، باید یک مدل فرایند ایجاد شود تا وظایف در آن تعریف گردد و بهینه‌سازی گردش کار انجام شود.

مزایای استفاده از مدل سازی فرآیند چیست؟

مدلسازی فرایند، تصویری از فرایندهای کسب و کار را فراهم می‌کند تا راحت‌تر مورد بازرسی قرار گیرند، بنابراین کارکنان می‌توانند نحوه عملکرد فرایندها را در وضعیت فعلی بهتر درک کنند و متوجه شوند که چگونه می‌توانند آن را بهبود دهند. از مزایای دیگر مدل سازی فرایند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود کارایی فرایند – مدل سازی فرآیند به بهبود فرایند کمک می‌کند؛ به کارکنان کسب و کار کمک می‌کند تا با صرفه جویی در وقت، بهره وری بیشتری داشته باشند.

به دست آوردن شفافیت – مدل سازی، یک نمای کلی از فرایند، شناسایی نقطه شروع و پایان و تمام مراحل در این بین را ارائه می‌دهد.

از بهترین روش اطمینان حاصل کنید – استفاده از مدلهای فرایند، سازگاری و استانداردسازی را در سازمان تضمین می کند.

ایجاد درک – با استفاده از یک زبان استاندارد و مشترک فرآیندی، ارتباط بین کارکنان در سراسر سازمان راحت‌تر می‌شود.

هماهنگی کسب و کار – با پشتیبانی از هماهنگی افراد، سیستم‌ها و اطلاعات در سراسر سازمان، از استراتژی‌های کسب و کار پشتیبانی می کند.

مدلسازی فرایند

BPMN یا Business Process Modeling Notation چیست؟

BPMN یک استاندارد واقعی برای مدلسازی فرایندها است. استفاده از BPMN یک روش عالی برای اطمینان از اینکه همه کاربران در هنگام مدل سازی فرایندها به بهترین شیوه عمل می‌کنند.

نوتیشن‌ها یا علائم زبان BPMN ترکیبی از اشکال مختلف برای نشان دادن انواع مختلف کارهاست که به وسیله پیکان‌هایی برای نشان دادن گردش کار به هم متصل می‌شوند.

چگونه مدلسازی فرآیند در مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) استفاده می‌شود؟

مدلسازی فرایند بخشی حیاتی از مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) است. بر اساس تعریف گاتنر، BPM طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها و روش‌ها را برای کشف، مدلسازی، تجزیه و تحلیل، اندازه‌گیری، بهبود و بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار پوشش می‌دهد. بنابراین مدل سازی فرایند تنها یکی از مولفه‌های نظم مدیریت فرآیند است.

مدل سازی فرایند گام بسیار مهمی است، زیرا اجازه می‌دهد فعالیت‌های دیگر مانند تجزیه و تحلیل و بهبود فرآیند نیز انجام شود.

نمونه هایی از استفاده عملی مدلسازی فرایند در سازمان‌ها

بانک HSA – بانک HSA از مدل سازی فرایند برای ثبت وضعیت فعلی فرآیندهای کسب و کار استفاده کرده است. این به آنها این امکان را می دهد تا فرآیندهای کسب و کار را تجزیه و تحلیل کرده و نقاط درد را پیش از حذف اتلاف‌ها برای ساده سازی فرآیندها و ارائه وضوح به کارمندان، شناسایی کنند. با انجام اینکار 75درصد شفافیت کیس (موردی از فرایند اجرایی) افزایش می‌یابد.

Kyocera – تولید کننده پرینتر و دستگاه کپی چند ملیتی به دنبال بهینه سازی روند تأیید قیمت گذاری خود بود، بنابراین با استفاده از Bizagi modeler فرایندهای خود را مستند کردند. این به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا کارایی را بهبود بخشند و زمان تأیید را 85٪ کاهش دهند. کارمندان اکنون تنها 20 دقیقه برای تأیید وقت می گذرانند، که باعث می‌شود بتوانند روی کارهای دیگر تمرکز کنند.

Cofco International – Cofco سالانه ده‌ها میلیون تن دانه در سراسر جهان جابجا می کند. آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که با تغییر قوانین مربوط به استانداردهای غلات در کشورهای مختلف به روز هستند. آنها برای تجسم فرآیندها از مدل سازی فرآیند استفاده کردند که نمای کلی آنی را ایجاد می‌کند. این امر به آنها امکان ردیابی end-to-end را می‌دهد و به راحتی می‌توانند فرایندها را برای اطمینان از انطباق به روز کنند.

آیا به نرم افزار مدل سازی فرآیند نیاز دارم؟

ابزارهای مدل سازی فرآیند روشی موثر برای ثبت فرایندهای کسب و کار به شمار می‌روند. با استفاده از این نرم افزارها می‌توانید هنگام ساخت مدل‌های فرآیندی از ویژگی های بصری مانند کشیدن و رها کردن بهره مند شوید و هنگام بهبود فرآیندها با همکاران خود همکاری کنید.

بیزاجی مدلر که بیش از 3میلیون کاربر در سراسر جهان دارد به شما امکان می‌دهد که مدل‌های فرآیند را مطابق با علائم استاندارد BPMN ایجاد و بهینه کنید.

 

جهت مشاهده خدمات مدلسازی و بهبود فرایندهای شرکت توسعه راهکار جهان مدیر کلیک نمایید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا