طراحی مدل فرآیندهای کسب و کار با Visual Paradigm ، بهترین نرم‌افزار مدل سازی

در مقاله قبلی که از سایت جهان‌مدیر منتشر شد به معرفی بهترین ابزارهای مدلسازی پرداختیم. در این مقاله قصد داریم در مورد نرم‌افزار مدل‌سازی Visual Paradigm صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

Visual Paradigm یک ابزار UML CASE است که از UML 2 ، SysML و مدل سازی فرآیند کسب و کار از OMG پشتیبانی می‌کند. علاوه بر پشتیبانی از مدل سازی، قابلیت تولید گزارش و مهندسی کد از جمله تولید کد را فراهم می‌کند. در زیر با برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزار Visual Paradigm آورده شده است.

ویژوال پارادایم از ۱۴ نوع نمودار UML پشتیبانی می‌کند که در ادامه آورده شده است.

  • Class diagram (نمودار کلاس)
  • Use case diagram(نمودار Use case)
  • Sequence diagram (نمودار توالی)
  • Communication diagram (نمودار ارتباطات)
  • State machine diagram(نمودار وضعیت ماشین)
  • Activity diagram(نمودار فعالیت)
  • Component diagram(نمودار اجزا)
  • Deployment diagram(نمودار گسترش )
  • Package diagram(نمودار بسته‌بندی)
  • Object diagram(نمودار اشیا)
  • Composite structure diagram(نمودار ساختار مرکب)
  • Profile diagram(نمودار مشخصات)
  • Timing diagram(نمودار زمانی)
  • Interaction overview diagram(نمودار کلی تعامل)

Visual Paradigm همچنین از مدیریت نیازها از جمله user story، use cases، نمودارهای مورد نیاز SysML و تجزیه و تحلیل متن پشتیبانی می‌کند.

Visual Paradigm هم از نمودارهای رابطه نهادی (ERD) و هم از نمودارهای نقشه برداری رابطه ای شی (ORMD) پشتیبانی می‌کند. ERD برای مدل‌سازی پایگاه داده رابطه ای استفاده می‌شود. ORMD یکی از ابزارهای نشان دادن نقشه برداری بین کلاس از جهان شی‌گرا و موجودیت در جهان پایگاه داده رابطه‌ای است.

نمودار فرآیند کسب و کار BPMN

مدل فرآیند کسب و کار و نمادها (BPMN) نمایشی گرافیکی از گردش کار کسب و کار را ارائه می‌دهد که هر کسی، از تحلیلگر کسب و کار گرفته تا ذینفعان، به راحتی می‌تواند آن را درک کنند که برای تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار و بهبود روند کسب و کار بسیار حائز اهمیت است . Visual Paradigm دارای یک مدل ساز بصری BPMN 2.0 است که به شما امکان می‌دهد نمودارهای فرآیند کسب و کار را به صورت حرفه ای و سرعت و به راحتی ایجاد کنید.

در مدل‌سازی فرایند کسب‌وکار در نرم‌افزار Visual Paradigm، انواع نمودارهای زیر را می‌توانید ترسیم نمایید.
– نمودار فرایند کسب‌وکار
– نمودار مکالمه
– نمودار نقشه فرایند
– نمودار زنجیره فرایند رویداد-محور EPC
– نمودار جریان داده DFD
– چارت سازمانی

فرآیند Drill-Down

یک فرایند فرعی را “باز کنید” و سطح پایین‌تری از روند فرآیند را در نمودار فرآیند کسب و کار دیگری مدل کنید. این ویژگی Visual Paradigm به شما امکان می‌دهد به راحتی فرایند فرعی را مخفی کنید تا جزئیات را پنهان کنید، یا برای مشاهده روند سطح پایین آن را گسترش دهید.

ایجاد دیاگرام با هر استانداردی

Visual Paradigm به عنوان یک ابزار مدل‌سازی بصری همه جانبه، نه تنها از مجموعه‌ای از نمودارها بلکه از قابلیت ادغام آن‌ها برای به حداکثر رساندن اثربخشی مدل سازی بصری پشتیبانی می‌کند. در یک طراحی فرآیند می‌توانید جریان فرآیند را با سایر مصنوعات مدل سازی مانند اشکال UML، موجودیت های ERD، wireframes (ترسیمی که به صورت کلی نمایش داده می‌شود)و … ترسیم کنید.

ویرایشگر روش کار

در حالی که BPD دورنمای یک فرآیند کسب و کار است، فعالیت فردی در روش‌های عملیاتی را می‌توان در ویرایشگر روش کار مشخص کرد. علاوه بر این، می‌توانید مشخصات فرآیند را که شامل نمودار فرآیند و روش کار است، تولید کنید و آن را به عنوان یک راهنمای کار بین تیم به اشتراک بگذارید.

فرآیند As-is و To-be

یک مدل فرآیند هدف (To-be) را از مدل ابتدایی تولید کنید (از شرایط فعلی As-is)، و شروع به ویرایش هدف کنید تا نتیجه مورد انتظار بهبود / مهندسی مجدد فرآیند را نشان دهد. قابلیت ردیابی در پس زمینه حفظ می‌شود، که به شما امکان می‌دهد تا به راحتی از طریق دو مدل حرکت کنید.

نمودار RACI و CRUD

نمودار RACI ماتریسی است که مسئولیت‌های مختلف افراد، تیم‌ها، ادارات یا هر واحد کسب و کار دیگر را در تکمیل فعالیت‌های کسب و کار ارائه می‌دهد. نمودار RACI شامل ردیف های شرکت‌کنندگان و ستون‌های فعالیت های کسب و کار است. در صورت لزوم، سلول‌ها با حروف R،A ، C یا I علامت گذاری می‌شوند که هر یک از آن‌ها نمایانگر نوع خاصی از مسئولیت یعنی مسئول، پاسخگو، مشاور و مطلع است. علاوه بر نمودار RACI، می‌توانید نمودار CRUD یا هر نمودار سفارشی دیگری را نیز ایجاد کنید.

ایجاد نمودار RACI از BPDD

یک نمودار RACI از نمودار فرآیند کسب و کار (BPD) تشکیل دهید و مسئولیت “” R به طور خودکار براساس محتوای فرآیند تعیین کنید.

ایجاد نمودار CRUD از BPD

می‌توان یک نمودار CRUD از BPD تشکیل دهید تا ایجاد، خواندن، به روزرسانی یا حذف اشیا داده را نشان دهد.

انیمیشن فرآیند

طراحی فرآیند کسب و کار خود را زنده کنید! ابزار انیمیشن مانعی را که در مطالعه جریان فرایند با تصاویر ثابت وجود دارد از بین می‌برد. انیمیشن فرآیند جریان فرایندها را تجزیه و تحلیل می‌کند و طراحی فرآیند را به یک انیمیشن تبدیل می‌کند که توسط شما، مشتریان و همکارانتان قابل مشاهده است.

شبیه‌سازی فرآیند

شبیه سازی بصری اجرای فرآیند کسب و کار برای مطالعه میزان مصرف منابع (به عنوان مثال منابع انسانی، دستگاه ها و غیره) در طول یک فرآیند، ارزیابی هزینه، شناسایی گلوگاه، آزمایش گزینه های بهبود فرآیند در حال اجرا در کسب و کار را به صورت واقعی نشان می‌دهد.

تخصیص منابع

منبع مورد نیاز برای اجرای فرآیند کسب و کار و منبع مورد نیاز هر کار و فرایند را مشخص کنید.

مقیاس زمانی قابل تنظیم

روند کار را در زمان واقعی، مقیاس دقیقه، مقیاس ساعت یا مقیاس روز شبیه سازی کنید تا کل جدول زمانی اجرا را ببینید.

نمودار استفاده از منابع

مصرف منابع را توسط فعالیت‌های مختلف کسب و کار در طول اجرای فرآیند را شناسایی کنید.

ارزیابی هزینه با ارز قابل انتخاب

هزینه هر کار و فرایند را مشخص کنید. نوع ارز را انتخاب کنید و در کل هزینه را ارزیابی کنید.

نمودار تکمیل

وضعیت تکمیل ورودی‌ها را در برابر زمان مشخص کنید.

نمودار زمان صف

زمانی را که اشیا جریان برای انتظار صرف کرده اند نشان می‌دهد، که به شناسایی گلوگاه روند کمک زیادی می‌کند.

برای آشنایی شما با ویژوال پارادایم و کاربرد آن در مدیریت فرایندهای کسب و می‌توانید کتاب آموزش کاربردی ویژوال پاردایم  را مطالعه کنید. برای مشاهده روی تصویر زیر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.