الگوبرداری و نقش APQC

الگوبرداری چیست؟

در مقالات قبلی درباره الگو و الگوبرداری زیاد صحبت کردیم اما الگوبرداری یعنی چی و چه طوری این کار می­خواهد به ما کمک کند؟ چه اتفاقی در الگوبرداری رخ می‌دهد؟

الگوبرداری این است که تقریباً به‌اندازه کافی فروتن باشید تا اعتراف کنید که شخص دیگری در چیزی بهتر است و به‌اندازه کافی هوشمندانه تلاش کنید تا یاد بگیرد که چگونه با آن‌ها مطابقت داشته باشد و حتی استفاده کند؛ (APQC, 1998)

در واقع اول ‌از همه بپذیریم که از ما بهتر وجود دارد. وقتی از ما بهتر وجود دارد توجه کنیم که آن چه‌کار می­کند؟ چه طور تلاش می­کند؟ مسیرهایش را برای تحقق اهداف چگونه تعریف کرده است؟ محیط و شرایط کسب و کار را چه طور کنترل می­کند؟ شیوه برنامه‌ریزی‌اش به چه صورت است؟ هزینه‌های موجود در کسب و کارش را چه طور کنترل می­کند؟ برای توزیع و بخش خودش شبکه دارد یا نه آن را برون سپاری کرده است؟ در مجموع چه طور همه‌ی کارهای کسب‌وکارش را انجام می­دهد؟

با استفاده از این بررسی‌ها و سوالات، پی خواهیم برد آن شرکت موفق چه رویه‌ها و فرایندهایی که برای انجام تمام این کارهای در نظر گرفته است. آن رویه‌ها رو شناسایی می‌کنیم و می‌آیم استفاده می‌کنیم می­شه الگوبرداری حالا APQC همه‌ی این رویه‌ها و فرایندها را APQC برای ما شناسایی کرده است و متناسب با کسب‌ و کار ما، این الگوها را ارائه می­دهد.

چرا الگوبرداری کنیم؟

چرا الگوبرداری کنیم خودمان  فکر می‌کنیم، تحلیل می‌کنیم، بررسی می‌کنیم و روش‌های مطلوب را شناسایی می‌کنیم. مگراین شرکت‌های موفق از ابتدا الگویی داشته‌اند!  در ادامه چند دلیل برای الگوبرداری را بیان خواهم کرد:

  1. اول این نکته که بدانیم تقلید کردن اصلاً بد نیست بنابراین اگر ما تقلید کنیم برای اینکه بقا داشته باشیم و رشد کنیم خیلی بهتر از این است‌که همیشه در حال فکر و بررسی باشیم و از سایرین عقب بمانیم.
  2. الگوبرداری، کارایی در زمان و هزینه است. یک چرخ را که نباید دوباره اختراع کرد. چرخ اختراع‌شده حالا باید از این چرخ استفاده کنیم تا بتوانیم یک‌قدم به جلوتر برداریم نه یک‌زمانی تخصیص دهیم تا ما یک‌چیزی را کشف کنیم بعد از این کشفیاتمان برسیم به همان نقطه‌ای که خیلی از شرکت‌ها ۴۰ ساله پیش ­در آن جایگاه قرار داشته‌اند.
  3. الگوبرداری، به ما کمک می­کند جهش کوانتومی توی عملکرد داشته باشیم. APQC با الگوهایی که اراده داده به ما کمک می­کند که رشد جهشی را هم بتوانیم تجربه کنیم.
  4. در واقع با استفادهاز الگوهای ارائه شده توسط ما را از خواب بیدار می‌کند بنابراین یک روش قوی و مؤثر برای تغییر و یادگیری از کسب و کار‌هایی که در حال تغییر هستند.
  5. چون APQC شبکه‌ای بزرگ و قوی دارد، ما می­تونیم از این شبکه قوی‌ استفاده کنیم و با تقلید و الگوبرداری از آن‌ها یاد بگیریم سپس ما خودمان را مطابقت دهیم. این کسب و کار‌ها همیشه در حال تغییرند و در حال بهتر شدن هستند.
  6. انگیزه‌ای برای یافتن رویکردها و ایده‌های جدید خوب ایجاد می‌کند. شما وقتی الگوها را گرفتید یک استراتژی این هست اون رو پیاده‌سازی کنید یک استراتژی این‌ است که سعی کنیم در این روش‌ها نوآوری و ابداعاتی داشته باشیم . به آن‌ ارزش‌های دیگری را بیافزاییم. در این صورت در انگیزه کارکنان نیز اثرگذار خواهد بود و باعث می­شود کارکنان درگیر موضوع بشوند، فرصتی برای یادگیری داشته باشند و وقتی درگیر موضوع بشوند خودشان را در­گیر تحول می‌کنند. بنابراین تحول ما با سرعت بیش‌تری پیش خواهد رفت.

چهار مولفه کسب و کار

در کسب‌وکارها چهار تا مولفه داریم که برای استفاده از APQC و جرایی اکردن الگوها، تغییرات را در این چهار لایه باید اعمال کنیم:

  1. اجزای مدل‌سازی کسب‌وکار که خود کسب‌وکار تقسیم می‌کنیم هدف، فعالیت‌ها، نقش‌ها و خدمات را برای هرکدام از این اجزا مشخص می‌کنیم.
  2. مدیریت فرایندهای کسب‌وکار . حالا ما فرایند­هایمان ترسیم می‌کنیم KPI های آن‌ها را شناسایی می‌کنیم، آن را شبیه‌سازی می‌کنیم. طراحی مجدد و بهینه‌سازی‌هایمان تو این لایه انجام می‌دهیم
  3. معماری برنامه‌های کاربردی. که درواقع شناسایی قابلیت‌های هدف IS یعنیinformation servecها هست. از نظر فن‌آوری اطلاعات ما باید مشخص کنیم به چه جزئیاتی نیاز داریم و به چه قابلیت‌هایی نیاز داریم
  4. تو لایه‌های پایین‌تر خیلی دقیق‌تر معماری فنی را خواهیم داشت که شناسایی جریان و اطلاعات و خدمات یکپارچه­سازی قابلیت فن‌آوری هدف را باید مورد بررسی قرار دهیم.

امیدوارم توانسته باشیم با APQC آشنا شده باشیم هرچند خیلی جزئی و کوتاه مختصر و از این الگو برای رشد و تثبیت سریع‌تر کسب‌وکارمون استفاده کنیم برای اطلاعات بیشتر فایلهای ویدئویی رایگان در سایت بخش دانلود رایگان را مشاهد بفرمایید.

برای مطالعه بیشتر دوره « آشنایی با الگوهای پایه کسب و کار – APQC » را پیش ثبت نام بفرمایید

[elfsight_popup id=”5″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.