مرجع تخصصی آموزش، مشاوره و استقرار مدیریت فرایند

شماره تماس دفتر: ۰۲۱۸۶۰۵۱۵۹۸

10 شاخص‌ برای انتخاب ابزارهای مدلسازی فرایند

BPMN

ابزارهای مدلسازی فرایند، Case tools

شناسایی  ورودی‌ها و خروجی‌های فرایند و فعالیتها و توالی‌ آن‌ها از طریق مصاحبه‌های انجام شد. با توجه به آشنایی با علائم مدلسازی، زمان آن فرا رسیده است مدل را ترسیم نمایید. برای ترسیم مدل از ابزارهای مدلسازی مختلفی می‌توان استفاده نمود. ابزارهای مدلسازی اصلی مورد استفاده عبارتند از:

  1. Process Mdeler. توسط یک شرکت آلمانی فعالی در حوزه مشاوره BPM معرفی شده است. مهم‌ترین ویژگی آن انعطاف‌پذیری بالا و عدم نیاز به آموزش است. ضعف اساسی این ابزار عدم اعمال محدودیت بر روی چارچوب مدلسازی فرایندی است. این ابزار استاندارد BPMN را پشتیبانی می‌کند.

     
  2. System Architect (SA). در سوئد توسط یک شرکت نرم‌افزاری به بازار معرفی شذ. از این ابزار هم برای BPM و هم برای معماری سازمانی می‌توان استفاده کرد. قابلیت استفاده آن پایین بوده و در هنگام اجرای با توجه به سنگینی اجرای آن کاربر را با کندی انجام کار مواجه می‌کند.
  3. Rational Rose. این نرم‌افزار توسط شرکت IBM معرفی شده است. در این ابزار امکان مدلسازی به صورت ساده و Activity Diagram وجود دارد. این ابزار بیشتر به عنوان یک ابزار تحلیلی است و از استاندارد BPMN پشتیبانی نمی‌کند!
  4. Power Designer. این ابزار توسط شرکت Sybes ارائه شده است. این ابزار از استاندارد BPMN پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌های مختلفی از جمله مدلسازی اشیا داده، شبیه‌سازی، امکان کار به صورت گروهی، تجزیه و تحلیل نیازمندی‌ها و … را دارد.
  5. QPR. توسط شرکت QPR ارائه شده است. این ابزار از استاندارد BPMN پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌های مختلفی از جمله تجزیه و تحلیل و شبیه‌سازی، امکان کار به صورت گروهی، تولید گزارش‌ها با فرمت‌های مختلف و … را دارد.
  6. Visual Paradigm. این ابزار توسط شرکت Visual Paradigm International ارائه شده است. این شرکت برنده جوایز مختلفی در حوزه نرم‌افزاری شده است و کاربران بسیار زیادی را درحوزه مدلسازی دارد.
  7. این ابزار ضمن پشتیبانی از استاندارد مدلسازی مختلف از جمله BPMN قابلیت‌های بسیار خوبی مانند امکان اعمال محدودیت به مدل‌های فرایندی، امکان مدلسازی جنبه‌های مختلف، منوی قوی در تجزیه و تحلیل فرایندها، تبدیل فرایند به کدهای BPEL، ایجاد یکپارچگی بین فرایندها با یکدیگر و با نقشه فرایندی در کل سازمان و …. را دارد.

    برای آشنایی با گام‌های چرخه مدیریت فرایند اینجا کلیک کنید.

     

     

  8. ARIS. این ابزار به پنج زبان تهیه شده و بیش از 37000 هزار نسخه فروش داشته است و به عنوان یک ابزار قوی در مدلسازی مطرح می‌شود. از این ابزار برای مدلسازی و تهیه معماری سازمانی و تعیین گردش اطلاعات در سازمان را می‌توان استفاده کرد.

همه این ابزارها، ابزارهای خوب و کاربردی برای مدلساز می‌باشند اما بادر نظر گرفتن ویژگی‌ها و قابلیت‌ها مطرح شده و همچنین با توجه به هزینه تهیه ابزارها که در برخی مانند ARIS بالا می‌باشد توصیه می‌شود برای مدلسازی و تحلیل فرایندها از ابزار بسیار خوب Visual Paradigm گردد.

ابزارهای مدل سازی حداقل بایدده ویژگی کاربردی و اساسی داشته باشند که در ادامه بدان اشاره شده است. ابزار Visual Paradigm همه این ده ویژگی را پوشش می‌دهد.

شاخص‌های انتخاب یک ابزار مدلسازی

برای انتخاب یه ابزار مدلسازی خوبی باید شاخص‌ها و ویژگی‌هایی را در نظر گرفت.

ده ویژگی‌ زیر را می‌توان ده طلایی نامید که لازم است یک ابزار خوب آن‌ها را داشته باشد:

  1. مدیریت همزمان پروژه‌ها بزرگ و امکان یکپارچه‌سازی سریع و آسان آن‌ها
  2. مدیریت همزمان همه گروه‌های کاربری درگیری در فرایند معماری به دلیل داشتن امکاناتی از قبیل چارچوب‌ها، چند کاربره بودن و تعریف سطوح دسترسی متنوع
  3. قابلیت Import و Export انواع با فرمت‌های مختلف از قبیل xml, csv و …
  4. استفاده از ماتریس‌ها جهت تحلیل و مقایسه اطلاعات
  5. مدلسازی جامع داده‌ها و برنامه‌های کاربردی و مهندسی معکوس پایگاه‌های داده
  6. تولید و اجرای کدهای برنامه با زبان‌های مختلف
  7. شبیه سازی فرایندها و امکان شناسایی تغییرات بهینه در فرایندها، سازمان، اطلاعات و مکان
  8. دارای سیستم گزارشگیری قوی و متنوع با فرمت‌های word, excel, html, xml و …
  9. مدلسازی جامع داده‌ها برحسب موضوع، منطق و فیزیک
  10. قابلیت انجام تحلیل‌های مختلف و متحرک سازی فرایند

 

تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار چیست؟

پیمایش به بالا