اتوماسیون کم کد چیست؟

اتوماسیون کم کد یا کد کم یا Low Code، ابزاری برای خودکارسازی فرآیندهای کسب و کار است که نیاز به کدنویسی کمی دارد و کار با پروژه‌های اتوماسیون را برای پرسنل غیر فنی سازمان آسان‌تر می‌کند و وابستگی به توسعه‌دهندگان و مهندسان نرم‌افزار را کاهش می دهد.

موسسه فارستر اتوماسیون‌های کسب و کار Low Code را اینگونه توصیف می‌کند:

” پلتفرم‌های توسعه برنامه که امکان تحویل سریع برنامه را با حداقل کدنویسی دستی و راه اندازی و استقرار سریع فراهم می کنند.”

” پلتفرم‌های کم کد یا Low Code می‌توانند به تیم های توسعه دهنده کمک کنند تا سریعتر کار کنند و میزان تولید نرم افزار را در سراسر شرکت افزایش دهند.”

این سیستم‌ها برای رشد سریع کسب و کار ساخته و برنامه ریزی شده‌اند. موسسه گارتنر پیش بینی کرده است که ساخت برنامه‌های کاربردی در پلتفرم‌های Low code تا سال ۲۰۲۴ بیش از ۶۵٪ از کل عملکردهای توسعه برنامه را تشکیل می دهد و حدود ۶۶٪ از شرکت های بزرگ حداقل از چهار سیستم عامل Low Code استفاده خواهند کرد.

مزایای اتوماسیون کد کم یا Low Code چیست؟

راحتی در استفاده – از آنجا که کاربران نیاز به دانش عمیق برای توسعه نرم افزار ندارند، بدون اتکا به نیروی توسعه‌دهنده فنی نیز می توان به آسانی با این سیستم‌ها ارتباط برقرار کرد و از آن در کل کسب و کار استفاده کرد.

قدرت و سرعت عمل دادن به توسعه‌دهندگان – این نرم افزار می تواند در کل شرکت و بدون نیاز به مداخله IT مورد استفاده قرار گیرد. این بدان معنی است که کاربران جهت کمک به کار خودشان، فرایندهایشان را خودکار نمایند.

صرفه جویی در هزینه‌ها – با آموزش اولیه می توان در هزینه‌ها صرفه جویی کرد و نیازی به صرف هزینه برای استخدام توسعه دهندگان ماهر که خواستار حقوق بالایی هستند، نیست.

بهبود بهره وری – ویژگی های بصری مانند Drag & Drop در محیط طراحی فرم به این معنی است که ساخت فرآیندها به زمان کمتری نیاز دارد و به کاربران امکان می دهد نتایج را سریع مشاهده کنند.

اطمینان از بهترین عملکرد و انطباق – الگوها نقش پررنگی در اتوماسیون Low Code دارند. بنابراین ارائه بهترین روش به کاربران برای ساخت و خودکارسازی فرایندها، موجب سازگاری هرچه بیشتر می‌شود.

بهبود چابکی – روش ساده برای ایجاد و اصلاح فرایندها به این معنی است که می توانید بدون نیاز به تغییرات در کدهای پیچیده، تغییرات را سریع و راحت اعمال کنید. این امر به حفظ تغییرات نظارتی، انطباق با تغییرات بازار و یا پاسخ به نیازهای مشتریان کمک می‌کند.

منظور از citizen development یا توسعه شهروندان چیست؟

توسعه شهروندان به پرسنل سازمان اجازه می دهد تا از نرم افزارهای کم کد یا بدون کد برای ایجاد فرآیندها و برنامه های تجاری خود استفاده کنند. به لطف سهولت استفاده از پلتفرم‌های کم کد، کاربران کسب وکار که هیچ تجربه کدنویسی قبلی ندارند، می‌توانند فرآیندهای خود را بدون اتکا به پشتیبانی از IT ایجاد کنند.

“۵۰۰ میلیون برنامه جدید در پنج سال آینده ساخته می‌شوند. خوب به آن فکر کنید؛ این تعداد برنامه بیشتر از تعداد برنامه‌های ساخته شده در ۴۰ سال گذشته است… وقتی به این چالش ۵۰۰ میلیون برنامه فکر می‌کنید، یعنی ما نمی‌خواهیم تنها از توسعه دهندگان حرفه‌ای برای ساخت این برنامه‌ها استفاده کنیم، بنابراین ما به شهروند توسعه‌دهنده در سازمان نیاز داریم.” ساتیا نادلا، رییس مایکروسافت

بر اساس گزارش موسسه گارتنر در سال ۲۰۱۹،  ۶۱درصد سازمان‌ها برنامه‌های خوبی در زمینه توسعه شهروندان (منظور آموزش پرسنل برای ساخت فرایند) دارند و یا حداقل قصد ایجاد آن را دارند.

نرم افزار بیزاجی اتوماسیون کسب و کار

رایانش ابری چگونه از اتوماسیون Low Code پشتیبانی می کند؟

پلتفرم های مبتنی بر فضای ابری به حمایت از موج استفاده از پلتفرم‌های Low Code یا کم کد پرداخته‌اند، زیرا راه حلی امن و در عین حال انعطاف پذیر است و مشارکت کاربران در سازمان را افزایش می‌دهد. دسترسی به نرم افزار برای توسعه دهندگان داخلی آسان است و در صورت لزوم با به‌روزرسانی‌های منظم می‌توان آن را کوچک یا بزرگ کرد تا اطمینان حاصل شود که کاربران همیشه از آخرین نسخه استفاده می‌کنند.

آیا من به یک سیستم اتوماسیون Low Code نیاز دارم؟

پلتفرم‌های اتوماسیون با کد کم به شما این امکان را می‌دهند تا با کمترین میزان برنامه نویسی، برنامه‌های فرایندی ساخته شده را در سازمان خود روی هر دستگاهی اجرا کنید.

اگر می خواهید از محیطی کم‌کد برای ساخت فرایند استفاده کنید، می‌توانید از نرم افزارBizagi Studio  برای راه اندازی اتوماسیون کسب و کار خود استفاده کنید.

  • با ایجاد یک دیاگرام فرایند که گام‌های فرایندی در آن مشخص است شروع کنید.
  • داده‌هایی که در حین اجرای فرایند قرار است استفاده شوند و از آن‌ها گزارش دریافت کنید را تعریف کنید.
  • فرم‌های مدنظر خود را برای هر گام فرایندی که احتیاج هست با Drag & Drop طراحی کنید.
  • منطق فرآیند خود را از طریق Business Rules تعریف کنید.
  • برای هر کار مجری تعیین کنید.
  • فرایند خود را با هر یک سیستم‌های نرم افزاری که از پیش در سازمان مستقر شده است ادغام کنید.

سرانجام فرآیند خود را در نرم افزار بیزاجی اجرا کنید و آنچه را که انتظار می رود را ارزیابی و تایید کنید. پس از اجرا، فرایندها در یک محیط تحت وب در دسترس هستند تا همه افراد سازمان شما بتوانند از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.