نمودار جریان داده

فرآیندها یک بخش اصلی از کسب و کارها هستند و باید به طور مداوم از نظر گلوگاه ها یا خطاهایی که ممکن است در طول زمان ایجاد شده باشند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. در بهبود وضعیت فعلی، فرایندهای کسب و کار از طریق مدل‌ها تعریف می‌شوند. با استفاده از ابزارهای مناسب، می‌توانید به سهولت بر روی مدل‌سازی فرآیند تمرکز کنید. با ما همرا باشید تا با نرم‌افزارهای مدلسازی آشنا شوید.

برخی نرم‌افزارهای مدلسازی:

  • Gliffy ابزاری تحت وب برای ایجاد نمودار بصورت آنلاین است که نیازی به دانلود ندارد. این ابزار از UML پشتیبانی می‌کند، بنابراین هم برای ترسیم فلوچارت یا use case diagrams مناسب است. همچنین می‌تواند برای ترسیم ماکت‌های رابط و نمودارهای سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.
  • Lucidchart یکی دیگر از ابزارهای تحت وب برای ایجاد نمودار جریان، مدل های فرآیند کسب و کار، نمودارهای سازمانی، ماکت‌ها و موارد دیگر است. این یک نرم افزار مشترک است که به راحتی با اسناد Jira و Google ادغام می‌شود.
  • Open ModelSphere ابزاری منبع باز برای مدل سازی داده‌ها، پردازش‌ها و ایجاد نمودارهای UML است. این ابزار اجازه می‌دهد یک فرایند را به زیر فرایندهای خود تجزیه کند. این قابلیت باعث می‌شود تا به جزئیات مورد نیاز دست یابد که در تجزیه و تحلیل فرآیند بسیار کاربردی است. این برنامه مستقل از سیستم عامل است و از تولید اسکریپت های SQL برای ادغام با سایر پایگاه‌ها پشتیبانی می‌کند. همچنین از ایجاد نمودارهای ارتباط موجودیت‌ها، نمودارهای فعالیت و نمودارهای کلاس پشتیبانی می‌کند.
  • ARIS Express ابزاری محبوب برای مدل سازی است که از مدل سازی فرایندها با استفاده از نمادهای BPMN 2.0 و Event-based Chains (EPC) پشتیبانی می‌کند. این برنامه مبتنی بر جاوا است و می‌تواند در چندین سیستم عامل اجرا شود اما فقط به طور رسمی برای ویندوز منتشر شده است. می توانید از آن برای مدل‌سازی داده ها، فرآیندها و ساختن نمودارهای سازمانی استفاده کنید. همه اسناد را می‌توان در قالب‌های مختلف پرونده خروجی گرفت.
  • Modelio ابزاری برای مدل‌سازی فرآیند مستقل از پلت فرم منبع باز است که از ایجاد نمودارهای BPMN و UML پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید اسناد را به صورت word تولید کنید و مدل‌های شما با سهولت به سیستم عامل دیگری ارسال شوند. همچنین از مدیریت ردیابی پشتیبانی می‌کند.
  • Questetra BPM Suite دارای قابلیت گردش کار است که می‌تواند برای تعریف، بهره‌برداری و نظارت بر فرآیندهای کسب و کار شما مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار مبتنی بر مرورگر است و کاملاً با BPMN سازگار است.
  • BizAgi Process Modeler این نرم‌افزار مبتنی بر وب نیست و یک برنامه دسک تاپ است که می‌تواند برای ایجاد نمودار روند کار و نمودار جریان مورد استفاده قرار گیرد. از علامت گذاری BPMN 2.0 پشتیبانی می‌کند. استفاده از آن آسان است و به زبان‌های مختلف ارائه می شود، همچنین از شبیه‌سازی پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد اسناد را در قالب‌های مختلف منتشر کنید. Bizagi Process Modeler رایگان است. این پلتفرم همچنین دارای قابلیت اضافه شده برای چت در طول همکاری است. وقتی قرار است تغییراتی توسط یک شخص انجام شود، او می‌تواند نمودار مورد بررسی را “قفل” کند و پس از اتمام تغییر “آزاد” کند. با این وجود ممکن است کاربران ترجیح دهند آفلاین کار کنند و نمودار را وقتی آماده است بارگذاری کنند.
  • ArgoUML ابزاری منبع باز است که مستقل از پلتفرم است و می‌تواند برای ایجاد activity diagrams،use case diagrams،   collaboration diagramو sequence diagrams   مورد استفاده قرار گیرد.
  • Visual Paradigm یکی از ابزارهای بسیار محبوب و رایگان طراحی UML با قابلیت   Export و Import است که می‌تواند به شما در ایجاد نمودارهای حرفه‌ای کمک کند. این نرم افزار از۰ ، ERD و زبان مدل‌سازی سیستم ها (SysML) پشتیبانی می‌کند. علاوه بر نمودارهای پشتیبانی شده، نمودار نیازمندی را برای ثبت نیازهای کاربران ارائه می‌دهد. با استفاده از این نمودار می‌توان الزامات را به یکدیگر پیوند داد. همچنین از قابلیت شبیه‌سازی قدرتمندی پشتیبانی می‌کند.
  • Adonisآدونیس در زمینه تجزیه و تحلیل فرایندهای کسب و کار (که شامل مدل سازی، مدیریت و تجزیه و تحلیل فرآیندها می‌باشد) ابزاری اساسی محسوب می شود. این برنامه کاربردهای گوناگونی را برای تحلیلگران ارائه می دهد، از استاندارد BPMN 2.0 پشتیبانی می‌کند و در اجرای توابع تحلیلی فرآیند کسب و کار پیچیده و مفصل کمک می‌کند. این هدف برای کاربران جدیدی است که مایلند فرآیندهای کسب و کار را ترسیم کنند و همچنین تحلیلگران BPM که گزینه‌های پیچیده‌تری مانند شبیه سازی فرآیند، نظارت، بهینه سازی و پشتیبانی از ریسک را می‌خواهند. شما می‌توانید با صدها مدل کار کنید و به راحتی روابط بین آن‌ها را ببینید. این مد‌ل‌ها را می توان بصورت اسنادی منتشر کرد یا همانطور که هست چاپ کرد. این ابزار کاربر پسند است و دارای یک مجموعه ابزار دانش در مورد مدل سازی، شبیه سازی، تجزیه و تحلیل و مستندات است.
  • Creately تمام ویژگی‌های مورد نیاز در یک بستر مدل‌سازی آنلاین فرآیند کسب و کار مشترک را دارد. این ابزار تعداد زیادی الگو دارد بنابراین شما هرگز مجبور نیستید از ابتدا شروع کنید. علاوه بر مدل‌های پردازشی، به انواع دیگری از نمودارها – نمودارهای UML ، ماکت‌ها و … نیز دسترسی خواهید داشت.
  • Process Bliss ابزاری مبتنی بر ابر که به افراد غیرمتخصص امکان می‌دهد فرآیندهای کسب و کار را به صورت مجموعه‌ای از مراحل و تصمیمات ترسیم کنند. پیوست‌ها، دستورالعمل ها و تاریخ‌ها را می‌توان به روند اضافه کرد بنابراین می‌تواند به یک راهنمای آموزش برای کارمندان تبدیل ‌شود. علاوه بر این، می‌توان از فرآیندهای پیگیری کارکنان چک لیست ایجاد کرد و گزارش‌هایی تهیه کرد که محل بهبود روند را مشخص می‌کند. این ابزار رایگان نیست.

از مزیت‌های اصلی مدلسازی فرآیند می‌توان به شناسایی گلوگاه‌های در حین اجرای یک فرآیند، تسهیل ارتباطات بین ذینفعان، بهبود فرآیند، محاسبه سود و زیان و … اشاره کرد. به دست آورده این اطلاعات از ظریق نرم‌افزارهای مدلسازی ممکن خواهد بود.

 نرم‌افزار Visual Paradigm یکی از قدرتمندترین ابزارهای شبیه‌سازی فرآیند و بهترین نرم‌افزارهای مدلسازی است که امکان شبیه‌سازی یک فرآیند را به ما می‌دهد. نرم‌افزار Visual Paradigm با امکاناتی که دارد به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای مدلسازی فرآیند در دنیا تبدیل شده است. با کمک این نرم‌افزار شما می‌توانید RACI،CRUD، وانواع ماتریس‌های مورد نیاز را خروجی بگیرید. در نرم‌افزار Visual Paradigm شما قابلیت‌های کارکردهای بسیاری را در اختیار خواهید داشت.

در مقاله بعدی که از سایت جهان مدیر منتشر می‌شود به بررسی جامع و کامل این نرم‌افزار خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.