مرجع تخصصی آموزش، مشاوره و استقرار مدیریت فرایند

شماره تماس دفتر: ۰۲۱۸۶۰۵۱۵۹۸

معرفی 13 الگو رشد کسب و کار برای بنچ مارکینگ (قسمت اول)

معرفی 13 الگو رشد کسب و کار برای بنچ مارکینگ (قسمت اول)

در این مقاله قصد دارم 13 تا حوزه فرایندی را به شما معرفی کنم که در هر کسب و کاری باید به آن‌ها توجه شود تا بتوانیم کسب و کاری بادوام داشته باشیم و رشد آن، رشدی پایدار باشد به گونه‌ای کنترل و مهار آن کسب و کار از دست ما خارج نشود. این الگوها به صورت یک مدل عمومی مطرح می‌شود، بنابراین این مدل برای همه کسب و کارها قابل استفاده و لازم است و هر کسب و کارها می تواند از آن استفاده کند. بنچ مارکینگ

در این سری مقالات به شما الگوهایی معرفی می‌شود تا با کمک آن بدانید اگر قرار باشد کسب و کارتان را توسعه دهید، نیاز است به چه فرایندهایی توجه کنید و چه چیزهایی را به کسب و کارتان اضافه کنید.

جایگاه 13 الگو در کسب و کار برای بنچ مارکینگ

ما درباره فرایند ایده تا کارافرینی هوشمند (شکل زیر) در محصول آموزشی سیستم‌سازی کسب و کار سایر مقالات سایت جهان مدیر به طور مفصل صحبت کرده‌ایم. اینجا قصد دارم به این نکته اشاره کنم که کسب و کارها برای رسیدن به رشد پایدار در کدام قسمت از فرایند ایده تا کارافرینی هوشمند، بهتر است از این 13 حوزه فرایندی استفاده کنند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این فرایند بین مراحل شروع و تثبیت و توسعه هوشمند یک چرخه تشکیل می‌شود یعنی زمانی‌که کسب و کار را ایجاد کردیم و به یک محصول اولیه رسیدیم، محصول را به صورت محدود و با تیراژ تولید محدود وارد بازار می‌کنیم بعد از دریافت بازخوردها و دریافت رفتارها و واکشن‌های مشتریان، محصول را نهایی می‌کنیم.

حال زمان آن است وارد مرحله تثبیت و سیستم‌سازی و الگوبرداری شویم. در این زمان احتمالا یک سال از عمر کسب و کار ما گذشته است. اما ما مسیرمان را ادامه می‌دهیم و با همان روسه قبلی سعی می‌کنیم تولید و فروش را افزایش دهیم زیرا تصور می‌کنیم این امور وقت تلف کردن است و الان زمان افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر است پس مجبور به رشد کسب و کار به خاطر تقاضای ایجاد شده خواهیم بود.

اما بزرگ شدن بی‌رویه و بی‌برنامه دوام زیادی نخواهد شد و در خوش‌بینانه‌ترین حالیت در کمتر از ده سال شما کسب و خود را از دست خواهید داد. (مقاله 96% کسب و کارها کمتر از ده سال عمر می‌کنند در سایت جهان مدیر به تشریح این موضوع پرداخته است) بنابراین ما در این کتاب درباره کسب و کارهایی صحبت می کنیم که در فاز اجرای عملیات و پردازش امروز قرار دارند.

apqc image

شکل ایده تا کارآفرینی هوشمند

13 حوزه فرایندی در کسب و کار برای الگوبرداری

اولین دسته ای که باید به آن توجه کنیم توسعه چشم انداز و استراتژی برای بنچ مارکینگ است.

بعضی از کسب و کارهای کوچک که چشم اندازشان را تدوین کرده‌اند؛ در این مرحله باید آن را توسعه دهند و برخی که چشم اندازشان را تدوین نکرده‌اند و مستقیم و بدون تدوین یک برنمه رهبردی و استرتژیک شرووع به ایجاد کسب و کارشان کردند، ضرورت دارد تا از هر چیز  برنامه‌ریزی استراتژیک و چشم اندازشان را طراحی کنند. در این حوزه به مفهوم فلسفه کسب و کارمان باید توجه ویژه کنیم و ببینیم که اصلا این کسب و کار را برای چه شکل دادیم؟ نهایتاً به چه می‌خواهیم برسیم؟ علت شکل دهی این کسب و کار برای ما چه بوده است؟ سپس استراتژی هایمان را متناسب با آن توسعه بدهیم.

در واقع فرایندهایی که در این حوزه قرار می گیرند به دیدگاه ماموریت و اهداف استراتژیک توجه می‌کنند و تمرکز ما را به این سمت می آورند. همچنین در این حوزه به ایجاد اقداماتی کمک می‌شود که ما کسب اطمینان کنیم کسب و کار در مسیر درستی حرکت می کند یا خیر؟

توضیح:

همه این حوزه‌هایی از آن صحبت خواهیم کرد از چندین فرایند تشکیل شده است. برای مثال در حوزه توسعه و تدوین چشم انداز فرایندی داریم به نام تعیین مفهوم و فلسفه کسب و کار و یک فرایندی داریم به نام توسعه استراتژی کسب و کار و … . در این سری مقالات به طور مقدماتی شما را با این حوزه‌های فرایندی آشنا می‌کنم و در تکمیلی بعدی به فرایندهای زیرمجموعه این حوزه‌های فرایند خوهیم پرداخت.

دوم حوزه توسعه مدیریت و محصولات و خدمات برای بنچ مارکینگ است، به عنوان دومین طبقه فرایندی قرار می گیرد که کسب و کارهایی که می خواهند رشد کنند لازم است که به آن توجه کنند در اینجا یک برنامه توسعه محصولات و خدمات باید تهیه کنیم و به این بیاندیشیم که محصولات جدیدمان را می خواهیم در بازار فعلی عرضه کنیم و یا اینکه می خواهیم بازار فعلی را کنار بگذاریم و محصولات جدید را وارد بازار کنیم.

برای تولید و تعریف ایده های جدید محصولات و خدمات را داریم. برنامه توسعه و تولید محصولات خدمات و ایده های جدید را که مشخص کردیم شروع می کنیم به توسعه محصولات و خدمات روی بازارهای قبلی و بازارهای جدیدمان.

بعد از این دو طبقه وارد چرخه بازاریابی برای محصولات می شویم. حالا تولید کردیم و این تولید را وارد بازار کردیم و باید معرفی کنیم. اینجا باید بازار داشته باشیم و مشتریان و توانمندی‌هایشان را بشناسیم.

این اولین کاری است که باید در خصوص بازاریابی و فروش محصولات(حوزه سوم برای بنچ مارکینگ) انجام دهیم. قدم بعدی در این حوزه، توسعه استراتژی بازاریابی است یعنی استراتژی برای بازاریابی در نظر گرفته باشیم و از آن استراتژی برای نفوذ در بازار استفاده کنیم.

قدم سوم برنامه بازاریابی را مشخص می کنیم و آن را باید مدیریت کنیم و در قدم چهارم در حوزه بازاریابی و فروش محصولات، استراتژی‌های فروشمان را توسعه دهیم و بعد برنامه فروش می چینیم. بنابراین این حوزه از 5 قدم تشکیل شد. در بازاریابی و فروش محصولات ما :

  1. درک بازار مشتریان و توانمندی هایشان را باید اول داشته باشیم
  2. استراتژی بازاریابی را در بیاوریم
  3. برنامه بازاریابی را مشخص کنیم
  4. استراتژی فروش را مشخص کنیم
  5. برنامه فروش.

این 5 گروه فرایند، فرایندهای اصلی است که در حوزه سوم باید به آن توجه کنیم.

برای مطالعه سایر الگوها مقاله « معرفی 13 الگو رشد کسب و کار برای بنچ مارکینگ (الگوبرداری) (قسمت دوم) » را مطالعه بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا