معرفی ۱۳ الگو رشد کسب و کار برای بنچ مارکینگ (الگوبرداری) (قسمت دوم)

بعد از آن در حوزه چهارم، ارائه محصولات را داریم. برای ارایه محصولات مهمترین نکته این است که به زنجیره تامین توجه کنیم. یعنی هماهنگی بین زنجیره تامین و کسب و کار را ایجاد کرده باشیم. بنچ مارکینگ (الگوبرداری)

بعد از اینکه شروع می‌کنیم به خرید مواد و خدمات، مواد اولیه که تامین شد تولید و ساخت و ارایه محصولات را خواهیم داشت و نهایتا تا آخر ماه مدیریت تدارکات و انبارداری.

من در خیلی از کسب و کارها دیده‌ام که به این مقوله انبارداری کمتر توجه می کنند و این باعث شده است که کنترل روی ورود و خروج انبارهایشان را نداشته باشند و در مجموع روی ورود و خروج کسب و کارشان کنترل مناسبی نداشته باشند؛ که چه کارهایی چه موقع آمدند و چقدر موجودی دارند و چقدر خروج دادند و وضعیتشان به چه شکلی است.

خرید ویدئوی آموزشی بنچ مارکینگ

در ارایه محصولات در بنچ مارکینگ (الگوبرداری) با چهار گروه فرایند مواجه هستیم:

  1. یکی بحث زنجیره تامین بود
  2. بعد خرید مواد اولیه بود
  3. سپس می‌رفتیم سراغ تولید و ساخت؛ محصولات و آماده می کردیم که وارد بازار می خواهیم بکنیم
  4. نهایتا ورود محصول به انبار می نشست، که به آن مدیریت تدارکات و انبارداری می‌گوییم.

حوزه پنجم برای بنچ مارکینگ (الگوبرداری)، ارائه خدمات یک مقدار قضیه‌اش متفاوت است و با محصول اینجا سر و کار نداریم. خدمات قواعد ارایه خدمات و راهبرد ارایه خدمات را در می آوریم یعنی استراتژی و قواعد ارائه خدمات را مشخص می کنیم بعد منابع ارایه خدمات و نهایتا خود شیوه ارایه خدمات به مشتری.

در حوزه ششم، ما دیگر وارد بازار شدیم دیگر باید ببینیم که در مقابل مشتری چه کارهایی می خواهیم انجام بدهیم، نام این حوزه مدیریت خدمات مشتری برای بنچ مارکینگ (الگوبرداری) است. این حوزه از چهار گروه فرایندتشکیل شده است:

  1. حفظ مشتری و تایید استراتژی خدمات مشتری اولین کاری است که در مدیریت خدمات مشتری باید انجام بدهیم.
  2. قدم دوم برنامه ریزی و مدیریت ارتباط با مشتری یعنی تماس هایی که در خدمات با مشتری داریم باید کنترل کنیم.
  3. بعد از آن در سومین قدم می رویم سراغ خدمات پس از فروش که اینجا بحث تضمین پس از فروش است وقتی محصولات را می دهیم یک سری ادعاها می کنیم از نظر کیفیت و قیمت و موارد مختلف این چنینی اینجا باید تضمینی بر ادعایمان داشته باشیم و بتوانیم پشتیبانی کنیم که به اعتبار ما لطمه‌ای وارد نشود و همین طور بیشتر هم اعتبار کسب کنیم.
  4. نهایتا ارزیابی عملیات خدمات مشتری یعنی اینکه ببینید که خدماتی که داریم به مشتری می دهیم با چه کیفیتی ارایه می شود و خود عملیات را بگوییم و رضایت مشتری از عملیات خدمات مشتری و از کالاهایی که به آنها تحویل دادیم.

یعد از این‌ها حوزه هفتم می‌شود، توسعه و مدیریت منابع انسانی برای بنچ مارکینگ (الگوبرداری). در توسعه مدیریت منابع انسانی که معمولا کسب و کارهای کوچک کمتر به آن توجه می کنند، وقتی به مرحله رشد در کسب و کارشان می‌رسند فقط شروع به جذب نیرو می کنند. ” برای مثال با خود می‌گویند می‌خواهیم که دو نفر برای فروش اضافه کنیم و یک نفر برای انبار اضافه کنیم، در تولید می خواهیم دو نفر اضافه کنیم و …” تقریبا می‌شود گفت این افزایش نیرو، بی‌حساب و کتاب است و فقط توجه می‌کنند که کجا حجم کار بالاتر است پس بیاییم یک نفر اضافه کنیم. به گردش فرایندی و گردش کار توجه نمی‌کنند بنابراین به مشکلاتی برخورد می کنند از این قبیل که که این نفر کار نمی کند، نفرات آن قسمت کارایی لازم را ندارند، یا بعد از مدتی متوجه می‌شوند بیم حجم کار و تعداد نیروهای تناسبی وجود ندارد بنابراین تصمیم می‌گیرند دوباره تغییر در نیروهای انسانی ایجاد کنند.

. این در حالی است که برای جذب و آموزش نفر جدید تازه استخدام شده، زمان و  انرژی زیادی صرف شده است اما چون کارایی لازم را نداشته و نمی توانست انتظارات لازم را برآورده کند نیاز است تا دوباره تغییر در ساختار نیروی انسانی ایجاد شود. این هزینه‌ای است که در کسب و کار شما پرداخت می‌کنید. البته توجه کنید که این عدم کارایی صرفا مربوط به توانمندی نیروی انسانی نیست بلکه علت اصلی آن می‌تواند ساختار و جانمایی نادرست ما باشد. برا اقزدون نیرو یانسانی ما باید بر اساس یک الگوی حساب شده عمل کنیم. در حوزه توسعه و مدیریت سرمایه های انسانی:

اول باید به برنامه‌ریزی سیاست‌ها و استراتژی توجه کنیم که می‌خواهیم به چه صورت در آن حوزه عمل کنیم.

در قدم های بعدی استخدام، منبع یابی و انتخاب کارمندان است. انتخاب کارمندان مهمترین کاری است که شما در کسب و کارتان انجام می دهید و باید به آن توجه خاصی بکنید. انتخاب کارمند می‌تواند سرعت شما را برای تحقق اهداف چند برابر کند اگر انتخاب، انتخاب درستی باشد.

بعد توسعه کارمندان است که کارمند باید رشد پیدا کند که کسب و کار رشد کند.

سپس مدیریت روابط خود کارمندان است که تعامل بین کارمندان را چطوری مدیریت کنیم،

در فرایند پاداش و حفظ کارکنان کلیدی چه طور عمل می‌کنیم. به عنوان یکی دیگر از فرایندهایی است که در این حوزه باید توجه کنید.

مدیریت خروج کارکنان به عنوان یکی از دغدغه‌هایی است که در خیلی از کسب و کارها دیده‌ایم. بعضی اوقات مدیران و صاحبان کسب و کار فردی را استخدام کرده‌اند که برایشان مناسب نبوده و کارایی لازم را ندارد، حال می‌خواهند به او بگویند که شما دیگر از فردا اخراج!

گفتن این جمله “از فردا اخراج” ممکن است هفته‌ها طول بکشد که معمولاً علت اصلی آن احساس محبت و ترٌحمی است که به وجود آمده و نمی‌خواهند که فرد درآمد بوجود آمده را از دست بدهد

نهایتا تحلیل مدیریت اطلاعات کارمندان را باید در نظر بگیرید. کارمندان  جذب شده و در حال کار عنوان یک بانک اطلاعاتی باشند که می‌توانید از اطلاعات آن‌ها در جاهای مختلف استفاده کنید.

برای مطالعه ادامه الگوها مقاله « معرفی ۱۳ الگوی رشد کسب و کار برای الگوبرداری (بنچ مارکینگ) (قسمت سوم) » را مطالعه بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.