نمودار جریان داده

در مقاله قبلی که از سایت جهان مدیر منتشر شد ما به معرفی برخی از مهم‌ترین نمادهای استاندارد ‌BPMN پرداختیم. در این مقاله قصد داریم که به صورت تخصصی‌تر سایر نمادهای تخصصی تر را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

فعالیت‌ها اجزای اساسی BPMN هستند – کلیه فرآیندهای کسب و کار اساساً توسط انواع مختلف فعالیت‌های BPMN شکل می‌گیرند. با استفاده از نرم‌افزار ویژوال پارادایم، می‌توانید نمودار BPMN خود را با استفاده از انواع مختلف فعالیت‌ها ترسیم کنید. در این مقاله، ما انواع فعالیت‌های BPMN 2.0 را که می‌توانید در مدل‌سازی فرآیند کسب و کار با BPMN استفاده کنید، توضیح خواهیم داد.

مهم‌ترین نمادهای استاندارد ‌BPMN

فعالیت BPMN چیست؟

فعالیت BPMN به سادگی “کاری” است که یک شرکت یا سازمان در یک فرآیند کسب و کار انجام می‌دهد. یک فعالیت می‌تواند تجزیه ناپذیر(وظایف) یا تجزیه‌پذیر (فرایندهای فرعی) باشد. اساساً سه نوع فعالیت BPMN وجود دارد:

  1. BPMN Task
  2. BPMN Sub-Process
  3. BPMN Call Activity

برای BPMN Task، می‌توان ماهیت کار را با استفاده از “نوع کار” مشخص کرد.

در این مقاله، ما به جزئیات هر یک از انواع فعالیت‌های BPMN خواهیم پرداخت.

وظایف BPMN

یک فعالیت  BPMN یک فعالیت تجزیه‌ناپذیر در جریان یک فرآیند است. شما وقتی وظیفه‌ای را ایجاد می‌کنید که فعالیت را نتوان بیشتر تجزیه کرد. به طور کلی، یک شخص یا برنامه اجرای وظیفه را به عهده دارند.

در BPMN 2.0، انواع مختلفی از وظایف وجود دارد که برای استفاده در بازنمایی رفتار خاص‌تری که ممکن است نشان دهد، استفاده می‌شود. در اینجا لیستی از BPMN 2.0 وجود دارد:

  • Service Task
  • Send Task
  • Receive Task
  • User Task
  • Manual Task
  • Business Rule Task
  • Script Task

در بخش‌های زیر با ارائه مثالی برای هر یک از انواع وظایف، به بررسی هر یک از این انواع وظایف BPMN خواهیم پرداخت.

  • Service Task(وظیفه سرویس)

وظیفه سرویس وظیفه‌ای است که در تکمیل کار از وب سرویس، برنامه خودکار یا انواع دیگر خدمات استفاده می‌کند.

مثال زیر روند پاسخ دادن به یک سوال در یک سایت تبادل اطلاعات را نشان می دهد. از Service Task برای نشان دادن انتشار پاسخ در توییتر، از طریق وب سرویس ارائه شده استفاده می‌شود.

  • Send Task (وظیفه ارسال)

Send Task وظیفه‌ای است که پیامی را به یک lane یا poolدیگر می‌فرستد. پس از ارسال پیام، کار تکمیل می‌شود.

مثال زیر روند تأیید مقاله را نشان می‌دهد، از Send Task برای نشان دادن ایجاد و تحویل پیام رد از ناظر به نویسنده استفاده می‌شود.

  • Receive Task (وظیفه دریافت)

Receive Task نشان می‌دهد که فرایند برای ادامه پیام باید منتظر بماند. پس از دریافت پیام، کار تکمیل می‌شود.

مثال زیر استفاده از Receive Task در مدیریت وانت پیک را نشان می دهد. وظیفه Receive Pickup Request فقط با دریافت پیام فعال می شود. در این حالت، این درخواست وانت است.

  • User Task (وظیفه کاربر)

User Task نشان دهنده این است که یک مجری انسانی وظیفه را با استفاده از یک برنامه نرم افزاری انجام می‌دهد.

مثال زیر روند رسیدگی به یک سفارش را نشان می‌دهد. User Task برای نشان دادن کار تأیید سفارش استفاده می‌شود که توسط خریدار (به عنوان مثال مجری انسان) از طریق تعامل با سیستم خرید (به عنوان مثال نرم افزار) انجام می‌شود.

  • Manual Task(وظیفه دستی)

وظیفه دستی وظیفه‌ای است که بدون کمک موتور اجرای فرآیند کسب و کار یا هرگونه برنامه‌ای انجام می‌شود.

مثال زیر روند بازرسی سبد را نشان می‌دهد. وظایف مربوط به ورود به سیستم هر دو وظیفه دستی است که بدون کمک موتور اجرای فرآیند یا سیستم های نرم افزاری انجام می شود.

  • Business Rule Task(وظیفه قوانین کسب و کار)

Business Rule Task به تازگی در BPMN 2.0 اضافه شده است. این سازوکاری را برای یک فرآیند فراهم می‌کند تا ورودی را به یک موتور قوانین کسب و کار ارائه دهد و سپس خروجی ارائه شده توسط موتور قوانین کسب و کار را بدست آورد.

مثال زیر استفاده از وظیفه Business Rule در تحلیل نتیجه نظرسنجی‌ها را نشان می‌دهد. پیش بینی می‌شود از یک موتور قوانین کسب و کار برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده از نظر سنجی و نتیجه تجزیه و تحلیل‌ها استفاده شود.

  • Script Task (وظیفه اسکریپت)

Script Task توسط یک موتور فرآیند کسب و کار اجرا می‌شود. این وظیفه اسکریپتی را تعریف می‌کند که موتور می‌تواند آن را تفسیر کند. وقتی کار شروع می‌شود، موتور اسکریپت را اجرا می‌کند. با تکمیل اسکریپت، وظیفه تکمیل می‌شود.

مثال زیر تصویب فرآیند درخواست وام را نشان می دهد.  Script Taskبرای بررسی وضعیت اعتبار متقاضی استفاده می‌شود، که با اجرای یک اسکریپت از قبل نوشته شده انجام می‌شود.

فرایندهای فرعی BPMN

در BPMN، فرایند فرعی فعالیت ترکیبی است که نمایانگر مجموعه‌ای از وظایف و فرایندهای فرعی دیگر است. به طور کلی، ما نمودارهای BPMN را برای برقراری ارتباط فرآیندها با دیگران ایجاد می‌کنیم. برای تسهیل ارتباطات موثر، واقعاً نمی‌خواهیم نمودار فرآیند کسب و کار را بیش از حد پیچیده رسم کنیم. با استفاده از فرایندهای فرعی، می‌توانید یک فرایند پیچیده را به چندین سطح تقسیم کنید، که به شما امکان می‌دهد در یک نمودار فرایند واحد روی یک منطقه خاص تمرکز کنید.

BPMN پنج نوع نشانگر را برای فرایندهای فرعی تعیین می‌کند. ما می خواهیم هر یک از آن‌ها را در بخش‌های زیر پوشش دهیم.

  • Loop

فرایند فرعی با نشانگر حلقه نشان می دهد که فرایند فرعی به ترتیب دنبال می شود.

  • Multi-Instance

فرایند فرعی با نشانگر Multi-Instance نشان می دهد که فرایند فرعی می تواند با سایر فرایندهای مشابه یکسان به طور همزمان اجرا شود.

  • Compensation

فرایند فرعی با نشانگر Compensation، یا به سادگی فرایند فرعی جبران خسارت، مجموعه‌ای از وظایف را توصیف می‌کند که بخشی از روش جبران را توصیف می‌کند.

  • Ad-Hoc

فرایند فرعی با نشانگر Ad-Hoc نمایانگر مجموعه‌ای از وظایف است که فقط برای رسیدگی به یک مورد خاص وجود دارد.

  • Call Activities (فعالیت‌های فراخوانی)

فعالیت‌های فراخوانی در BPMN به فعالیتی اشاره دارد که در فرآیندی خارج از فرآیند فعلی تعریف شده است. فعالیت‌های فراخوانی به شما امکان می‌دهد یک تعریف فرآیند قابل استفاده مجدد ایجاد کنید که بتواند در چندین تعریف فرآیند دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

شکل زیر یک نمونه فعالیت‌های فراخوانی با BPMN را نشان می‌دهد. این شامل یک ثبت فعالیت فراخوانی است که به کار ثبت نام تعریف شده در یک فرآیند جهانی اشاره دارد.

مهم‌ترین نمادهای استاندارد ‌BPMN

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.